Aktuelt besøksforvaltning

Kommunikasjon med gjestene før de kommer

Person med skriften "Next level tourism" i hånden - Klikk for stort bilde Hvordan kan vi formidle viktige verdier knyttet til bærekraft og besøksforvaltning til gjestene våre før de kommer på besøk? Dette har vært temaet for utviklingsprosjektet vi har samarbeidet med Destinasjon Lofoten og NordNorsk Reiseliv om de siste 2 årene. Se videoene som er blitt produsert og testet i delprosjektet. 

God besøksforvaltning kan også skapes gjennom mer forberedte gjester. Hvordan kan det å formidle budskap om bærekraft og våre forventninger til de som besøker oss, bidra til mindre uønsket atferd? Dette var utgangspunktet for utviklingsprosjektet innen kommunikasjon som ble startet i 2018.

Hvordan kommunisere bærekraft på en ny måte til gjestene?

 

I første del av prosjektet samarbeidet vi med Innovasjon Norge sitt kontor i Stockholm og Oslo. Destination Lofoten hadde utarbeidet "Lofotvettreglene" som en oppfordring til gjester om å ha respekt for naturen og lokale innbyggere. Vi arbeidet med hvordan vi med utgangspunkt i disse retningslinjene og utfordringer knyttet til besøksforvaltning kunne kommunisere disse verdiene til aktuelle målgrupper på en ny måte. Målgruppene som ble valgt ut var Naturelsker Nina og Yte-Nyte-Niklas (les beskrivelsen av målgruppene i Brand Tool Box). Vi inngikk samarbeid med to svenske påvirkere/influencers. Etter en gjennomgang av problemstillingene fikk de frie hender til å lage sin versjon av Lofotvettreglene tilpasset sine følgere.  

Video fra Adam Holm:

 

Video fra Kajsa Silow, Adventure Stories:

 

I andre del av prosjektet har vi fokusert på å formidle budskap fra lokale innbyggere. I forkant av sommersesongen 2020 ble det utviklet en hovedfilm og fire temafilmer i samarbeid med filmskaper P. T. Govertsen. Filmen var rette mot målgruppen Familie Finn. I tillegg til videoen, ble det laget en rekke artikler på hjemmesiden til Destination Lofoten under Ansvarlig gjest.  

Reiseråd i Lofoten fra Sarah og Leo:

 

Videoene og artiklene skapte stort engasjement og mange delinger lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Nesten 550 000 brukere ble nådd på Facebook og Instagram, samt Lofotposten og Amedia. Prosjektet blir videreført i 2021 hvor vi bl.a. skal se på distribusjon i nye kanaler som hurtigbåter, ferger og flyterminaler. 

Til toppen