Cookie Consent by TermsFeed Kapittel 2: Samferdsel - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

POLITISK PLATTFORM 2023-2027

2 Kapittel 2: Samferdsel

En forutsigbar, god og trygg samferdsel og infrastruktur er viktig og helt avgjørende for effektiv og god transport av varer og personer inn og ut av Nordland. Næringslivet i Nordland bidrar med viktig verdiskaping og eksport for Norge som nasjon. Våre varer fraktes ut via veier, jernbane, flyplasser og havner. En videre styrking og opprustning av fylkesveier og øvrig infrastruktur skaper bolyst, optimisme og vekst både i distrikt og by. Vi vil sikre en videre satsing på nybygg og vedlikehold av fylkesveier og være en pådriver for gode korrespondanser og velfungerende pendlerruter. 

Vi er opptatt av at myke trafikanter skal kunne ferdes trygt langs våre fylkesveier, og spesielt ønsker vi å ha trygge skoleveier. Vi vil jobbe aktivt opp mot staten for å få bedre finansiering av vei, tunnel, bru og rassikring for å ta igjen mer av etterslepet på fylkesveiene. Vi vil jobbe aktivt for å utrede alternative løsninger til ferge for å sikre næringsutvikling, for eksempel brubygging ved å benytte fergeavløsningsordningen. I denne perioden ønsker vi også å jobbe for større overføringer til drift av persontransport på vei og hav. Vi skal jobbe for å fortsatt økt godsmengden på jernbanen, for å videreføre den positive utviklingen. 

Gratis ferge har stor betydning for Nordland, og vi vil jobbe for at de siste tre fergestrekningene også blir gratis. Vi vil fortsette vårt arbeid for å redusere billettprisene på hurtigbåt og gjøre kollektivtilbudet enda mer attraktivt å bruke. 

Nordland er et stort fylke med varierende bosetting som gjør det utfordrende med et helhetlig busstilbud. Vi ønsker et busstilbud som er bedre tilpasset folks hverdag slik at bussen kan bli et reelt alternativ til bil, uansett om du skal på fritidsaktiviteter eller jobb. I denne perioden skal vi evaluere busstransporten i fylket og videreutvikle smarte løsninger for kollektivtransport i distriktene, inkludert bestillingstransport og distriktsmobil. Dette vil gjøres i samarbeid med kommunene. I tillegg til at busstilbudet blir bedre, må det også bli billigere og grønnere. Derfor skal prisene reduseres, og flere busser skal bli nullutslippsbusser. 

Vi ønsker å videreutvikle ordningen der fylkeskommunen eier fartøy og leier dem ut til selskap som vinner anbud. Fylkesrådet er opptatt av at kommunene involveres i planleggingen og justeringen av rutetilbudet.

Vi vil følge opp Nasjonal transportplan (NTP) og Regional transportplan (RTP) og de planlagte prosjektene i fylket. Vi vil være med å sikre en bærekraftig utvikling som ivaretar både miljøet og lokale behov.

Fylkesrådet vil

  • I høy grad prioritere drift og vedlikehold av fylkesveiene som flaskehals- og bruprosjekter på fylkesveiene. 
  • At det sørges for et målrettet fylkesveiløft for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene. 
  • Se på mulighetsrommet for å bygge gang- og sykkelstier på en rimeligere måte. 
  • Innføre billettfritak på hurtigbåter i samband som kun har hurtigbåt som kommunikasjon. 
  • Jobbe for å redusere prisene på hurtigbåter slik at hurtigbåt er et reelt transportalternativ. 
  •  Jobbe for at alle fylkesveifergene i Nordland blir gratis. 
  • Innføre pendlerkort for jobbpendlere og næringstransport som kjører i fast rute, for å sikre forkjørsrett på ferge. 
  • Øke frekvensen på fergesamband og hurtigbåt der det er behov, og vurdere opprettelse av en del samband/anløpssteder som har forsvunnet de siste årene. 
  • Stille strengere krav til kvalitet på ferge- og båtmateriell i anbudsutlysningen for å sikre god og moderne standard på fartøyene, inkludert reservemateriell. 
  • Videreføre dagens ungdomskort og redusere prisen. Vi vil også vurdere å senke aldersgrensen på ungdomskortet. 
  • Jobbe for at all kollektivtransport i Nordland skal være klimanøytral innen 2030. 
  • Videreføre Kyst-til-markedsstrategien, herunder jobbe for overføring av viktige næringsveier til staten. 
  • Jobbe for å redusere flyavgiftene på kortbanenettet. 
  • Arbeide for et bedre FOT-rutetilbud med styrket frekvens og kapasitet i hele Nordland. 
  • Satse på miljøvennlige ferger og hurtigbåter uten at det går på bekostning av innbyggernes tilbud. Investeringer i grønne transportløsninger skal gjøres i en takt som ivaretas gjennom å søke økte statlige kompensasjoner for å gjennomføre tiltaket. 
  • Etablere og videreføre universelt utformede ventefasiliteter på steder som anløpes av hurtigbåt og ferge. 
  • Sikre trygg godsfremførsel og persontransport ved at egnede kaier og ekspeditører brukes der det er nødvendig. 
  • Arbeide for at etterslep i investeringer reduseres og fiskerihavnene prioriteres. Fiskerihavner er avgjørende og fremtidsrettet infrastruktur for berørte lokalsamfunn og næringsliv. 
  • Vurdere utvidelse av kystgodsruten. 
  • Arbeide for at flom- og rassikring skal styrkes. 
  • Sikre sømløse overganger mellom ulike transportformer og bedre samordningen mellom fylkene. 
  • Jobbe for at Nordland blir en arena for utvikling, testing og implementering av teknologi for klimanøytral luftfart. 
  • At det skal legges til rette for økt bruk av sykler, el-sparkesykkel, bysykler o.l. i forbindelse med knutepunkter.