Gruppeleder Christian Torset vil ha fortsatt insentivordninger for el-biler og ladeinfrastruktur.
Thor-Wiggo Skille
– Å avslutte Enova-støtteordningene når Osloregionen har nådd tretti-førti prosent elbilandel, mens Nordland og Troms er under femten prosent, blir helt feil. Finnmark er på bare syv prosent.
Enova bør brukes i Nord-Norge
Gruppeleder Christian Torset påpeker urimeligheten i at når Østlandet og de mest folketette områdene har fått effekten av insentivordningene, så kuttes virkemidlene lenge før de har gitt effekt i nord.
– Nå vil Enova avslutte tilskuddsordningen også for depotlading for tunge kjøretøy når Østlandet har fått effekt, og Nord-Norge gjenstår. Vi kan ikke akseptere at omstillingen av samfunnet skal finansieres sørpå, mens vår landsdel får klare seg selv, argumenterer Torset.
Utslippskutt vil gi stor effekt i nord
-Nordland fylkeskommune kan også velge å lede an gjennom en proaktiv tilnærming, argumenterer Aasjord
Thor-Wiggo Skille
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser. Tyngre kjøretøy utgjør om lag halvparten av disse utslippene. Over 80 % av førstegangsregistrerte personbiler er nå nullutslippskjøretøy, men andelen førstegangsregistrerte, elektriske tunge kjøretøy er langt lavere. Fylkestingsrepresentant Anniken Nylund Aasjord underbygger hvorfor det fortsatt må gis Enova-støtte på ulike områder.
– Vi må få fortgang i omstillingen mot grønne løsninger for tunge biler. En av de viktigste stimuleringsordningene er gjennom Enova. Den må ganske enkelt videreføres. Og den må bestå til vi har like stor effekt i nord. Kun ved offentlige insentiver vil det være mulig å nå målene, nemlig å få enda flere biler i transportnæringen over på nullutslippsteknologi, argumenterer gruppeleder Torset.
Grønt fortrinn
Torset argumenterer med at dagens klimabevisste generasjon, vil velge bedrifter som kan vise til bærekraft og lavest mulig klimagassutslipp. Grønt omdømme vil rett og slett gi en betydelig konkurransefordel.
-Man kan ikke se bort fra forbrukermakten som også vil være en betydelig driver i overgangen til grønne transportløsninger. Vi risikerer derfor at næringslivet i nord nok en gang havner bakerst i køen. Ordningene som skal omstille samfunnet vårt blir tilpasset de befolkningsrike områdene sentralt i landet. Nordland og Nord-Norge blir nok en gang nedprioritert, avslutter Torset.
Fylkeskommunen kan lede an
Fylkestingsrepresentant Aasjord mener at virkemidlene som skal sikre ei grønn framtid, også handler om bærekraft, sirkulærøkonomi og deling.
-I Nord-Norge henger vi etter når det gjelder å tilby ladeinfrastruktur til tyngre kjøretøy. Men Nordland fylkeskommune kan også velge å lede an gjennom en proaktiv tilnærming, argumenterer Aasjord.
Vil dele på lading
SV-representanten viser til et bussfirma i Oslo som har solceller på busstak, samt på tak og fasader på sin ladepark. I sin interpellasjon i fylkestinget etterlyser hun lignende grep fra Nordland fylkeskommune.
-Ikke minst så deler firmaet på sin ladeinfrastruktur med andre aktører utenfor eget selskap. Dette er en modell som fylkeskommunen kan kopiere, ved for eksempelvis å legge til rette for lading av tunge kjøretøy ved fylkeskommunens egne depotladestasjoner, avslutter Anniken Nylund Aasjord.