Cookie Consent by TermsFeed Skal utvikle hydrogendrevet hurtigbåt - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Skal utvikle hydrogendrevet hurtigbåt

Skisseutkast Brødrene Aa - Klikk for stort bildeSkisseutkast Brødrene AaTre konsortier er kvalifisert til å utvikle og tilby verdens første hydrogendrevne hurtigbåt.

Konsortiene som er kvalifisert er ledet av verftet Brødrene Aa, skipsarkitektene ESNA og teknologileverandørene TECO 2030. Med seg har hver av gruppene ulike bedrifter fra norsk maritim næring.

– Konsortiene går nå inn i et krevende løp for å finne de beste løsningene for hydrogendrift. Lykkes man med å konstruere hydrogendrevne hurtigbåter, vil disse være mulige brukere av de nylig Enovastøttede knutepunktene for produksjon av hydrogen langs kysten, sier fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland.

Banebrytende teknologi

I prosjektet Fremtidens hurtigbåt, skal fylkeskommunene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland, utvikle banebrytende teknologi på flere områder. Et av løpene er å utvikle verdens første hydrogendrevne hurtigbåt. Nå går tre konsortier til tegnebordene for å løse de ulike utfordringene.

– Dette blir store hurtigbåter med plass til mellom 200-300 passasjerer, lang rekkevidde og hastigheter over 35 knop. Og så vil det være stort fokus på komfort og energiforbruk slik at hurtigbåten forblir et attraktivt transportmiddel, sier fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik.

Leia videre

Kontrakten inneholder to faser, der konsortiene i 2022 og 2023 først skal utvikle og få godkjent sine løsninger. I neste fase velger man én leverandør som skal bygge den nyutvikla hurtigbåten. Båten skal være i pilotdrift fra 2025.

– Ved å introdusere hydrogen som energibærer for hurtigbåtene kan vi skape den kompromissløse hurtigbåten som kan erstatte alle dagens hurtigbåter i Norge, påpeker fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.

Eksport til resten av verden

Om de fire fylkeskommunene lykkes med å lage en hydrogendrevet hurtigbåt, vil dette bidra til verdiskaping i norsk maritim næring og være en vesentlig forbruker av hydrogenet som skal produseres langs kysten.

– Utviklingen av fremtidens hurtigbåt er et kinderegg. Vi utvikler ny norsk teknologi som er banebrytende og som kan eksporteres til resten av verden. Vi skaper arbeidsplasser i de maritime næringene, og vi tar solide grep i arbeidet med å få ned klimautslippene, avslutter fylkesrådsleder i Troms og Finnmark, Bjørn Inge Mo.

Prosjektet er støttet av Klimasats, et nasjonalt virkemiddel under Miljødirektoratet, som er med og finansierer første fase. Finansieringen av fase 2 er under arbeid og regner med å få en avklaring i løpet av høsten.