OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fv. 17 Godøystraumen–Saltstraumen

​​Ny gang- og sykkelveg skal være ferdig i løpet av 2027. 

Lang, rett vegstrekning mellom spredt bebyggelse. Litt snø. Fjord. Dronefoto - Klikk for stort bildeFv. 17 mot Godøystraumen desember 2025 Øyvin Laxaa Vollan, NFK

Rigging før nyttår

Før nyttår skal entreprenøren rigge seg til med brakker, maskiner og utstyr. En av riggene blir ved Godøystraumen, i området der bomstasjonen stod.  

Anleggsarbeidene

Anleggsarbeidene starter i januar 2026. Det kan være aktivitet mandager–lørdager.  

Vi kommer tilbake med mer informasjon om hva som skal skje den første tida. 

Det er Lesja Bulldozerlag AS som skal bygge på vegne av Nordland fylkeskommune. 

Les pressemelding 08.10.2025: Starter på ny gang- og sykkelvei til Saltstraumen

Veg og bru, fjord, holmer, grønt landskap og spredte boliger. Sommer. Foto.   - Klikk for stort bildeGodøystraumen Øyvin Laxaa Vollan, Nordland fylkeskommune

Dette skal vi bygge

Vi bygger 4,4 kilometer gang- og sykkelveg på sørsiden av fylkesveg 17.  I tillegg skal det etableres bussholdeplasser, avkjørsler, systemer som tar unna overvann, samt belysning på strekningen.

Det skal dessuten etableres en steinmur og monteres ei bru over Godøystraumen, slik at hele strekningen legges på ene siden av fylkesvegen. Steinmuren er nødvendig for at vi ikke skal berøre verneområdet i sjøen. 

Vi har stort fokus på å ivareta jorda vi fjerner, slik at vi kan tilbakeføre både landbruksjorda og naturmiljøet. 

Noe sprengning

Nærmere Saltstraumen er det behov for å sprenge noe fjell for å gi plass til gang- og sykkelvegen, men mesteparten av strekningen går i et åpent og relativt flatt område. 

Kostnadsramme

Gjennom budsjett og økonomiplan er det satt av nær 150 millioner kroner for hele prosjektet. Det inkluderer prosjektering, bygging og oppfølging. 

Bakgrunn

Strekningen har mye trafikk, men er dårlig tilrettelagt for myke trafikanter. Det er derfor et stort behov for å få gjort tiltak som bedrer trafikksikkerheten. Prosjektet er prioritert inn i Regional transportplan, og også i økonomiplanen. Med denne strekningen vil vi få en sammenhengende trygg ferdsel for myke trafikanter fra Saltstraumen til Bodø sentrum. 

Reguleringsplan

Bodø bystyre vedtok reguleringsplanen i desember 2024. Se dokumentene på nettsiden til Bodø kommune