Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø. Her på befaring på et gang- og sykkelvegprosjekt i Vesterålen.
Thor-Wiggo Skille
Lesja Bulldozerlag AS skal bygge den nye gang- og sykkelveien mellom Godøystraumen og Saltstraumen, tre mil utenfor Bodø. Entreprenøren vant anbudet etter at de åtte tilbudene som kom inn var evaluert på pris og klima- og miljø. Tilbudet var på 73 millioner kroner ekskl. mva.
– Overskuddet etter bomstasjonen ved Godøystraumen går inn i dette prosjektet, men i tillegg har vi tilført en betydelig sum for å få dette realisert, forteller fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
4,4 kilometer g/s-vei
Mer enn fire kilometer gang- og sykkelveg skal bygges på sørsiden av fylkesveg 17, og vil gi en helhetlig gang- og sykkelvei helt fra Bodø sentrum og til Saltstraumen, via den gamle fylkesveien fra Tverlandet til Godøystraumen. I prosjektet skal det også etableres bussholdeplasser, avkjørsler, systemer som tar unna overvann, samt belysning på strekningen.
– I tillegg skal det etableres en steinmur og monteres ei bru over Godøystraumen, slik at hele strekningen legges på ene siden av fylkesvegen. Steinmuren som skal bygges er nødvendig for at vi ikke skal berøre verneområdet i sjøen, forklarer Kvensjø.
Ivaretar landbruksjord og naturmiljø
Illustrasjon gang- og sykkelveg GodøystraumenNærmere Saltstraumen er det behov for å sprenge noe fjell for å gi plass til den etterlengta gang- og sykkelveien, men mesteparten av strekningen går i et åpent og relativt flatt område.
– Langs hele strekningen har vi stort fokus på å ivareta jorda vi fjerner, slik at vi kan tilbakeføre både landbruksjorda og naturmiljøet, understreker fylkesråd Kvensjø.
150 millioner kroner
I budsjett- og økonomiplanen er det satt av tett under 150 millioner for hele prosjektet. I dette inngår både prosjektering, bygging og oppfølging.
– Denne gang- og sykkelveien er svært etterlengta, og er prioritert inn i Regional transportplan, og også i økonomiplanen. Nå blir spaden endelig satt i jorda. Vi skal ha første samhandlingsmøte med entreprenøren i slutten på oktober, starter tilrigging i november, og før jul er vi i gang. Den nye gang- og sykkelveien vil være ferdig i løpet av 2027, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.