Fylkesråd for finans og organisasjon Aina Nilsen (Sp) og fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).
Trond-Erlend Willassen
– Denne strekningen har mye trafikk, og vi vil legge til rette for næringstrafikken på lakseslakteriet Holmøy Marine, som åpnet i 2024. Vi ønsker også å gå i gang med gang- og sykkelveg på strekningen, sier Dagsvik.
Strekningen fra Sortland til Risøyhamn består av seks delparseller og skal oppgraderes stykkevis. Strekningen Holmen-Maurnes er ferdig utbedret, og nå står altså veiparsellen lenger sør for tur.
Seks kilometer
Parsellen Sortland–Holmen er om lag seks kilometer lang. Utbedringsprosjektet omfatter forsterkning og breddeutvidelse til 6,5 meter.
– Hverdagen blir dermed langt tryggere for myke trafikanter. På strekningen skal det nemlig også legges til rette for sammenhengende gang- og sykkelveg, sier fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø
FV 82 er prioritert på 6. plass i NHO Nordlands innspill til Transportplan Nordland og nevnt som et av tre prioriterte tiltak fra Vesterålen Regionråd.
– Denne veistrekningen er svært viktig av mange årsaker, selvsagt for folk og næringsliv, men også for sikkerhet og beredskap. Det som skjer med space-industrien og det å dekke Forsvarets behov på Andøya er viktig for nasjonen Norge. Det føles derfor veldig rett å starte oppgraderingen av denne veistrekningen nå, sier fylkesråd for finans og organisasjon Aina Nilsen (Sp).
Geografisk fordeling 2026-2029 for Nordland fylkeskommune
Her er lenka til heile forslaget til budsjett for 2027, og økonomiplan 2026-2029. Økonomiplan 2026-2029 og årsbudsjett 2026