Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø er tydelig på at med nye krav fra statlige myndigheter, må det også følge penger for å følge opp.
Anna Brandal
På oppdrag fra Nordland fylkeskommune har firmaet Aas-Jacobsen AS kartlagt tilstanden på 75 fergekaier som Nordland fylkeskommune har på sine fylkesveger.
– Størrelsen på ferger som skal benyttes er dimensjonerende for kravene som gjelder for fergekaiene. Økt trafikk gir stadig større press på større ferjer. De anbefalte tiltakene i rapporten må derfor også sees i sammenheng med stadig større ferjer i de ulike sambandene, forklarer fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø (H).
Revidert standard krever nye penger
Kravene til ferjekaiene defineres i Vegnormal N400. De siste årene har standarden blitt revidert en rekke ganger, og kravene til fergekaier har blitt innskjerpet og strengere på en rekke områder. Dette gjelder både for lenge- og breddekrav, og tyngden på ferga sett opp mot kaikonstruksjonen. På grunn av økt trafikk på flere samband har behovet for større fergemateriell økt, og dermed også kravene til fergekaiene. Fylkesråd Kvensjø påpeker at når statlige krav og standarder stadig innskjerpes, så må det også følge økonomiske midler for å kunne gjennomføre innskjerpingene.
– Jeg tror regjeringen må begynne å stille seg selv spørsmål om det er balanse mellom behovene og nytteverdien av de stadig nye kravene de pålegger fylkeskommunen. Uten at det følger penger med kravene, har disse absolutt ingen verdi for nordlendingene. Med økte kostnader som trer inn både ved bygging, utbedring og vedlikehold, så sier det seg selv at det må følge statlige midler i kjølvatnet, påpeker Kvensjø.
Defineres av størrelsen på fartøyene
Vedlikeholdsetterslepet er generelt stort på mange av ferjekaiene, og de lever ikke opp dagens standardkrav og til de fartøystørrelsene som går i en del av sambandene.
– I dag er flere av fartøyene som går på en del samband for store for ferjekaiene. Dette vil naturlig nok føre til økt slitasje på fergekaiene, og vedlikeholdsetterslepet vil fortsette å øke ytterligere, sier Kvensjø.
Anbefalt oppgradering
Kostnadsoverslaget i rapportene er basert på anbefalt oppgradering av alle fergekaiene, både med tanke på konstruksjon, sjøarbeider og nærliggende landområder, og legger til grunn en økning i størrelse på fartøy i en rekke samband. Kostnader knyttet til elektrifisering inngår ikke.
– Den totale kostnaden er beregnet til 5,2 milliarder kroner. Når vi nå skal sette opp en prioritert liste, sier det seg selv at det blir kamp om pengene for å gjennomføre disse oppgraderingene. I tillegg må vi se dette i sammenheng med statlige krav om at sambandene bør elektrifiseres. Dette er en kostnad som kommer på toppen av de 5,2 milliardene som er nødvendig for selve kaiene, understreker Kvensjø.
Trenger flere titalls milliarder ekstra
Hun er derfor svært tydelig på at regjeringen nå må få opp øynene for de enorme kostnadsøkningene som ligger på mange områder som fylkeskommunen har ansvaret for.
– Vi har enorme kostnadsøkninger i både driften av sambandene, byggeprosjekter på veg, og et vedlikeholdsetterslep på rundt 15 milliarder kroner på vegnettet. Og nå ser vi altså at kostnadene overstiger 5 milliarder kroner bare for å oppgradere ferjekaiene til dagens standardkrav. Dette gir oss et totalt etterslep på rundt 30 milliarder kroner om du tar med all infrastruktur knyttet til veg, tunneler, bruer og rassikring. Nye statlige krav og standarder må derfor rett og slett løses på et statlig nivå, når det kommer til kostnadene, konkluderer samferdselsråd i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø.
Kartleggingen av ferjekaiene blir en del av grunnlagsmaterialet til Transportplan Nordland som skal vedtas av fylkestinget i februar 2026.