- Usikkerheten som er skapt om framtida til flyplassene er ødeleggende for samarbeidet og utviklingen på Helgeland, dette må avsluttes nå, fortsetter Norvoll. I morgen legger regjeringen frem forslaget til Nasjonal transportplan. Det har kommet en rekke lekkasjer om viktige prosjekter for befolkningen og næringslivet i Nordland.
Tar et oppgjør med NHO
Nå ser vi at NHO foreslår å endre dagens finansieringsordning av det de omtaler som «ulønnsomme flyplasser som ønskes oppretthold av distriktspolitiske hensyn». Det tankegangen må de legge bort med en gang, advarer Norvoll.
- Akkurat nå står luftfarten på trappene av det grønne skiftet. Det er ikke noe tvil om at kortbanenettet er fantastisk viktig for å lykkes med denne omstillingen, sier Norvoll.
Om få år er det veldig sannsynlig at luftfarten ser helt annerledes ut enn i dag. Med ny teknologi vil det bli mye billigere å fly mellom regionene i Nordland, da vil det være fullstendig bakvendt å legge ned flyplasser.
- Hvorfor skal ikke flyplasser som Kjærstad i Mosjøen være en av rutene som testes ut for elfly, spør Norvoll. Da må vi ikke ta bort finanseringen, fortsetter fylkesrådslederen.
2017-merknaden
Da Stortinget behandlet den forrige Nasjonale transportplanen i 2017 konkluderte de enstemmig med en viktig merknad:
«Komiteen støtter at det skal bygges en ny og fremtidsrettet flyplass på Hauan utenfor Mo i Rana på Helgeland. Den nye flyplassen er lokalt ønsket, og lokalpolitikere og næringslivet har jobbet målrettet for en realisering av denne. I forbindelse med utbyggingen av Hauan understreker komiteen at lufthavnene i de resterende regionsentrene på Helgeland opprettholdes. Dette gjelder blant annet lufthavnen på Kjærstad i Mosjøen og Stokka i Sandnessjøen.»
- Det er en god merknad som jeg også forventer regjeringen har med i deres forslag til Nasjonal Transportplan, avslutter Norvoll.