Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø
Thor-Wiggo Skille
Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø, sier at inspeksjoner har vist store behov for å fjerne masser fra havbunnen ved mange ferjekaier.
– Over tid samler det seg masser som skaper problemer når ferjene skal legge til kai. Nye og større ferjer krever også at vi gjør områdene dypere ved enkelte ferjeleier. Dette er en kontinuerlig oppgave for å sikre gode seilingsforhold på rutene våre, og nå går vi i gang på Horn, sier Kvensjø.
Pågår ut mai måned
Ved fylkesveg 17 Horn ferjeleie blir det anleggsaktivitet mandag–lørdag fra klokka 07:00 til 19:00. Arbeidene skal etter planen avsluttes innen 30. mai 2025.
– Arbeidene foregår hovedsakelig på sjøen. Der skal vi mudre og sprenge for å øke seilingsdybden. Når det sprenges vil det bli varslet med sirene , sier byggeleder Lars Lemika i Nordland fylkeskommune.
En del av ferjekaia vil bli sperret av for riggområde, så det vil være noe begrenset med parkering i anleggsperioden.
Plan for massene
Massene blir håndtert etter innhold.
– Forurensede masser leveres til godkjent mottak, mens rene masser dumpes i et nærliggende, godkjent sjøområde. Sprengte steinmasser leveres til Brønnøy kommune for gjenbruk, sier Lemika.
Justeringer i ferjeruter
Gjennom anleggsperioden vil det ikke være mulig med samtidige anløp fra Andalsvåg og Igerøy. Dette medfører mindre justeringer i rutetabellen – disse er allerede gjennomført.
Skal du reise, følg med på oppdatert informasjon på reisnordland.no.
Om prosjektet
Entreprenør Vassbakk & Stol gjennomfører arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontraktssummen er på 14,6 millioner kroner eks. MVA.
Fv. 17 Horn ferjekai
Stein Erik Otervik, Nordland fylkeskommune