Fredag tas første spadetak i utbyggingen av E6 i Sørfold, på strekningen Megården–Sommerset. – Det vil gi et betydelig løft, og er en forsiktig start, men jeg frykter det tar 20 år eller lenger før hele problemstrekningen står ferdig, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H).
Mange tunneler i Sørfold er en flaskehals.Denne vegstrekningen, med flere av de fryktede Sørfold-tunnelene, har gjennom mange år stått som fylkestingets høyest prioriterte samferdselstiltak. Det viser hvor viktig veien er for både innbyggere, næringsliv og beredskap i regionen, påpeker fylkesråden.
– Et samlet og tverrpolitisk fylkesting har stått bak dette som et viktig innspill til flere nasjonale transportplaner. Det viser hva vi kan få til når vi står sammen. Den blir et betydelig løft for både nasjonal beredskap, trafikksikkerhet og regional utvikling i nord, sier hun.
Bekymret for fremtiden
Første byggetrinn er forventet ferdig høsten 2031. Likevel frykter Kvensjø at det vil ta mye lenger tid før hele problemstrekningen, som på folkemunne kalles «krøttersti», står klar.
– Finansieringen for hele den farlige vegstrekningen er langt fra på plass. Det er flott at det første byggetrinnet kommer i gang, men vi trenger forsikringer om at de resterende milene også blir prioritert med oppstart før første byggetrinn ferdigstilles. Med dagens fart på utbyggingen vil de som er ettåringer i dag ha fullført både barne- og ungdomsskole, videregående skole, og være på vei ut i voksenlivet når hele strekningen Megården- Mørsvikbotn står ferdig, og begge byggetrinn er gjennomført. Det synes vi er altfor lang tid, og det vil kunne hemme utviklingen i regionen vår, sier hun. Bakgrunnen for dette er at utbyggingen skal skje i to trinn, der trinn to fra Sommerset til Mørsvikbotn først kommer etter trinn en. Med andre ord er oppstart der tidligst etter 2031.
Marianne Dobak Kvensjø (H) vil ha fortgang på utbyggingen av hele E6 gjennom Nordland.
Privat
Viktig for sikkerhet og samfunn
Den lange, kronglete og farlige strekningen er i dag et problem for både trafikksikkerhet og beredskap, påpeker fylkesråden. Hun viser til at gjentatte ulykker og stengt veg, uten reelle omkjøringsmuligheter, gjør at strekningen må prioriteres enda høyere.
– Et samlet Nordland har flere ganger bedt regjeringen og Stortinget sørge for at hele prosjektet bygges ut samtidig, i parallelle løp. Det er den eneste fornuftige måten å gjøre det på for å sikre hurtig gjennomføring og god nok beredskap i nord, sier Kvensjø. Hun føyer også til at utfordringene ikke stopper ved Mørsvikbotn.
– Hele strekningen har vært et problem over lang tid, og utbyggingen som starter nå må følges opp med mer midler til det som står igjen, og en tydeligere forpliktelse om at det blir gjennomført. Også E6 Ulvsvågskaret og E6 Borkamo–Sørelva må realiseres parallelt. Dette er bare første etappe på veien mot en tryggere, mer tilgjengelig og konkurransedyktig nordnorsk region, avslutter hun.