Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H).
Thor-Wiggo Skille
Denne gangen er det ferjekabalen i sambandet ut til Lovund og Træna som får fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø til å reagere.
– I en omdisponering av fartøyene i Boreal, har selskapet valgt å flytte hovedfartøyet som går i Træna-sambandet til Finnmark. Tilbake i de viktige sambandene i Lurøy og Træna, står man med reservefartøy som blant annet må kansellere turer ved lavvann, forteller en oppgitt fylkesråd Kvensjø.
Borealfast
Hun mener faren for at passasjerene blir stående Borealfast nå er overhengende. Ingen av reserveferjene oppfyller kontraktsvilkårene. Fylkesråden påpeker at Boreal velger å bryte kontrakten bevisst.
– Vi har hørt rykter om denne flyttingen i nær et år. Vi har flere ganger kalt ledelsen i Boreal inn på teppe for å sikre forutsigbarhet og leveringssikkerheten på ulike samband de opererer for Nordland fylkeskommune. På forespørsel til Boreal om fartøykabalen har vi dessverre kun fått unnvikende svar i mange omganger. Så plutselig, med noen få dagers varsel, så velger selskapet å ta den viktigste ferja ut av sambandet. Vi har hele veien varslet at vi ikke kommer til å akseptere fartøy som ikke er i tråd med kontrakten. Jeg er derfor svært overrasket over at de velger en slik holdning til oppdragsgiver sin, sier fylkesråd Kvensjø.
Gambler med folk og næringsliv
Hun mener det er helt forkastelig at Boreal gambler med folk og næringsliv på Helgelandskysten. I den nye kabalen som selskapet med viten og vilje legger opp til, bryter de kontrakten på mange punkter, når materiellet på ingen måte vil fungere slik kontrakten med Nordland fylkeskommune krever.
– Den ene reserveferja kan ikke gå inn til Selvær ved lavvann. Flere andre ferjer tåler mindre vær. Dette gir stor fare for dårligere regularitet i et allerede værutsatt område, slår fylkesråd Kvensjø fast.
Titalls millioner kroner
Men at fylkesråd Kvensjø opplever å bli holdt for narr, er ifølge henne selv langt fra det verste. For tidligere erfaringer viser at dette vil få store økonomiske konsekvenser for næringslivet i området.
– Det står verdier for flere titalls millioner kroner på kaiene fullastet med fersk fisk som skal ut til det europeiske markedet. Med dårligere regularitet, og ferjer som ikke kan gå i dårlig vær, vil dette ha svært store negative konsekvenser for vår aller største næring i Nordland. Dette er faktorer som Boreal ser helt borti fra, når de velger å flytte om på ferjene i selskapet. Det er rett og slett useriøst, påpeker fylkesråd Kvensjø.
Risikerer isolasjon
Boreal planlegger med en fartøykabal der et reservefartøy ikke er godkjent for sjøfartsområdet ut til Træna. Denne uka er eksempelvis et av fartøyene på planlagt verkstedopphold. Skulle det bli teknisk feil på et av de andre fartøyene i disse to sambandene, vil det ikke finnes reservefartøy som har lov til å seile til Træna.
– Trænasamfunnet ville i et slik tilfelle, rett og slett bli isolert resten av uka. I et beredskapsperspektiv må jeg få påpeke at Boreal tar uforståelige sjanser, sier Kvensjø.
Vurderer rettslige grep
Fylkesråd Kvensjø sier at hun nå ser på hvilke ulike rettslige grep som kan hindre Boreal i å bevisst bryte med vilkårene i kontrakten.
– Vi har i sommer hatt konsernledelsen i Boreal inne på teppe om manglende leveranser og kvalitet. Det vi opplever fra Boreal har vi aldri opplevd hos andre operatører. Måten vi og nordlendingene blir behandlet, opplever jeg som svært useriøst av en så stor aktør som Boreal. Og dette er bare på ett av flere samband, der vi har hatt utfordringer med Boreal, sier en oppgitt fylkesråd Kvensjø.
Leter etter fartøy
Fylkesråd Kvensjø sier de nå leter etter fartøy i andre selskaper som eventuelt kan seile i sambandet.
– Hva løsningen blir, vet vi ennå ikke. Men finnes det fartøy som kan fungere i dette sambandet, så forventer jeg at Boreal leier dette inn. Målet er uansett at folk og næringsliv på kysten skal ha et forutsigbart tilbud. Boreal har strekt stikken altfor langt. Tilliten til Boreal er svært tynnslitt fra vår side, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.