Cookie Consent by TermsFeed Blir mer korrekt sanntid på buss - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Blir mer korrekt sanntid på buss

Sanntidssystemet på bussene i Lofoten og Vesterålen har gitt passasjerene større kvalitet på bussreisene. Marthe Andersen vil nå fin-tune systemet enda mer.

Da Boreal startet det nye anbudet i Lofoten og Vesterålen ved nyttår, ble det samtidig innført sanntidsinformasjon på alle bussene i området.

– Nå kan du lett følge med på hvor bussen din er, om den er forsinket eller i rute, forklarer faggruppeleder marked i Nordland fylkeskommune, Marthe Andersen.

 

Noen innkjøringsproblemer

Vi ønsket å benytte muligheten til å innføre sanntidssystemet i forbindelse med at Boreal startet opp det nye anbudet for Lofoten og Vesterålen. Sanntidssystemet har allerede vært i bruk flere steder i Nordland, men er mer komplisert å sette opp i et stort distrikt som Lofoten og Vesterålen utgjør.

-Det har vært en stor omlegging som krever tekniske installasjoner i alle bussene. Når bussene ble byttet og fornyet med det nye anbudet, var det rett tidspunkt å implementere sanntidssystemet også i Lofoten og Vesterålen. Det har vært et stort prosjekt, med noen innkjøringsproblemer og ulemper for passasjerene. Det må vi bare beklage til alle våre kunder som har blitt berørt av ukorrekt sanntidsinformasjon og feil rutedata, sier Andersen.

 

Takker sjåførene

Samtidig er hun klar over at sjåførene som har den nærmeste kontakten med kundene, har måttet tåle en del kritikk.

-Sjåførene i Boreal gjør en fremragende jobb. Det skal de ha all ære for. Feilene og innkjøringsproblemene har ligget på systemnivå og på justering av data. Tross dette har sjåførene hele tiden bidratt svært positivt og konstruktivt når vi nå justerer eksempelvis passeringstidspunkt, underbygger Andersen.

 

I gang med fin-tuning

For noen mellomtidspasseringer skal fortsatt rettes opp. Vanligvis runder man opp mellompasseringene til nærmeste fem-minutt, da det på to turer på samme strekning naturlig nok ikke kjøres på minuttet likt fra dag til dag.

-Vær og føre, uforutsette hendelser, og ekstra hjelp til passasjerer kan være årsak til at en rute er noen minutter forsinket. Men vi har i dialog med sjåførene fått ønske om at mellomtidspasseringene i sanntidssystemet bør være enda mer korrekt. Vi snakker om mange hundre punktregistreringer, men går nå i gang med å fin-tune systemet enda mer. Det vil selvsagt kundene merke i et enda mer korrekt sanntidssystem, sier Andersen.

 

Ny billettering og app

Andersen lover i tillegg enda flere tekniske forbedringer etter hvert. Blant annet nytt billetteringssystem og app.

-Når pandemien og tiltakene roer seg, vil vi igjen gjøre det mulig å kjøpe billett hos sjåføren. Det er utviklet et enda raskere og smidigere billetteringssystem for Lofoten og Vesterålen, som vi gleder oss til å kunne ta i bruk. Denne ombordsalgsløsningen har vi fått svært gode tilbakemeldinger på fra våre sjåfører. Det er vi svært glade for, siden det er et viktig arbeidsverktøy for sjåførene, sier Andersen.

 

Forbedrer kvalitet

Hun gleder seg stort til å kunne ta billetteringssystemet i bruk også ovenfor de reisende. Og kommer i tillegg med ny app om ikke lenge.

-I løpet av sommeren vil det også bli lansert ny app for Reis Nordland, som både inkluderer rutesøk, billettkjøp og sanntidsinformasjon. Dette vil da erstatte dagens to app`er, og vil bidra til å forenkle både informasjonen og reisen. Vi jobber hele tiden for å utvikle oss – til kundenes beste, avslutter Marthe Andersen.

 

Boreal fornøyd

Daglig leder i Boreal Buss, Martin Reberg opplever at samarbeid med Nordland fylkeskommune i arbeidet med å få på plass sanntidssystem i Lofoten og Vesterålen har vært svært godt.

-Vi er veldig glad for å ha en framoverlent oppdragsgiver som ser viktigheten av å innføre ny teknologi til det beste for våre reisende. Jeg vil også rette en stor takk til våre dyktige sjåfører som har vært fleksible og stått på utover det forventede i denne prosessen, sier Reberg.