Fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen (Sp).
Thor-Wiggo Skille
Hamnøya i Vevelstad er et av få områder i Vevelstad kommune med ledig areal. I valget mellom en helt nødvendig oppgradering av ferjeleiet, og investering i bru, er fylkesråd Aina Nilsen helt tydelig.
– Ei bru vil gi helt nye muligheter i Vevelstad. Selvsagt for de som allerede bor på Hamnøya og den næringsaktiviteten som er der. Men ikke minst gir det store muligheter for utvikling i Vevelstad kommune, sier en fornøyd fylkesråd Nilsen.
Komplisert samband
Fylkesråd for samferdsel Richard Dagsvik (FrP), er glad for at det nå settes av midler for å gjøre Hamnøya tilgjengelig uten å være avhengig av ferje.
– Det er en realitet at samferdselskabalen i dette området er svært kompleks. Ferjekaiene i området har ulik standard, og er tilpasset ulike størrelser på ferjene. Det skaper utfordringer, i alle fall når ei ferje får teknisk feil og man må sette inn reservemateriell. Området vil i alle fall bli noe lettere å betjene når man får ett anløpssted mindre i sambandet, fastslår Dagsvik.
Lang brukamp
Fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).
Thor-Wiggo Skille
Fylkesråd Dagsvik er selvsagt også fornøyd med at det kan settes strek for en svært lang kamp for å få bru til Hamnøya.
– Det har vært mobilisert godt for å få dette gjennom. Og vi har klart å prioritere midlene som gjør at vi kommer i gang med oppstart på prosjektet i 2028-2029. Vi får ikke såkalte ferjeavløsningsmidler for dette prosjektet. Så i den videre prosessen må vi avklare fylkeskommunens reelle kostnadsmessige gevinst, og være nøye når vi prosjekterer og beregner kostnadene i prosjektet, sier Dagsvik.
Ferjeleie krever oppgradering
Fylkesråd Aina Nilsen er svært fornøyd med at bru til Hamnøya endelig skal realiseres. Og mener det er vel anvendte midler selv om det er relativt få fastboende på øya.
– Det aller viktigste er mulighetene det gir for å utvikle Vevelstad. Men dette vedtaket er jo også sett opp mot det investeringsbehovet som uansett ligger der med et ferjeleie som har nokså dårlig standard, påpeker Nilsen.
Estimert til 435 millioner
Hun forklarer at investeringsbehovet på ferjeleiet Vågsodden på Hamnøya er beregnet til 132 millioner kroner.
– Brualternativet er estimert til å koste 435 millioner kroner, men vi må bruke 2026 til å se hvordan vi kan bygge rimeligst mulig, påpeker Nilsen.
Billigere drift
Fylkesråd Nilsen påpeker at selv om et låneopptak til bru vil koste mer i året sammenliknet med låneopptak til å utbedre ferjeleiet, så har ei bru lengre levetid enn et fergeleie.
– Når driftskostnadene i tillegg er en god del rimeligere enn dagens kostnader med ferje, så blir dette et regnestykke der vi får svært mye igjen for investeringen, avslutter fylkesråd Aina Nilsen.
Geografisk fordeling 2026-2029 for Nordland fylkeskommune
Her er lenka til heile forslaget til budsjett for 2027, og økonomiplan 2026-2029. Økonomiplan 2026-2029 og årsbudsjett 2026