Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H).
Thor-Wiggo Skille
Statens Vegvesen har utarbeidet en rapport som viser hvordan belønningsmidler til de store byene brukes til å finansiere drift av kollektivtilbudet i byområdene. Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø hadde håpt på midler i statsbudsjettet som kunne jevnet utfordringsbildet med stadig høyere kostnader til kollektivtransporten i Nordland. Slik ble det ikke.
– Staten sprøyter inn masse penger til disse byvekst- og belønningsavtalene som noen få bykommuner og områder nyter godt av. I Tromsø dekker eksempelvis belønningsmidler rundt 30 prosent av kollektivkostnadene på buss, sier fylkesråd Kvensjø.
Kunne ha gitt flere et bedre tilbud
Fylkesråden påpeker at hun unner Tromsø hver eneste krone de måtte motta i støtte for å holdet et godt busstilbud i drift.
– Men dette blir en skjevfordeling som ikke oppleves rett eller rettferdig. Hadde vi fått dekket en tredel av våre driftskostnader til busstilbudet i Bodø, så ville vi frigjort betydelige beløp som kunne vært brukt til annen drift, eksempelvis på buss i distriktene eller hurtigbåttilbud.
Får bare en tidel
Flere av byområdene som inngår i byvekstavtalene har fått dekt inn all kostnadsvekst. Mens Nordland fylkeskommune på noen områder har en kostnadsvekst på 40 prosent, blir ekstra kostnader dekket med bare 4 prosent i de statlige overføringene.
– Arbeiderpartiregjeringen er i ferd med å kvele kollektivtilbudet. Vi er ikke i nærheten av å kunne opprettholde samme tilbud som vi har gjort fram til nå. Langt mindre å kunne se på utvidelse av tilbudene, understreker Kvensjø.
Bare småbyer i Nordland
De mindre byene og distrikts -Nordland må altså greie seg med ordinære rammetilskudd, når fylkesråd Kvensjø skal ivareta kollektivtilbudet i en presset økonomi. Riktignok er Bodø innlemmet i en avtale for såkalte «mindre byområder» sammen med noen få andre utpekte byer i landet. Men fylkesråd Kvensjø viser til arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett når hun skal beskrive den enorme skjevfordelingen.
– Regjeringa foreslår å bevilge 7,1 milliarder kroner til byvekstavtaler og andre ordninger som fremmer gode transportløsninger og klimavennlige byer. I samme budsjett avrunder de med at regjeringen setter av 45 millioner kroner til tilskuddsordningen som går til fem mindre byområder som ikke er omfattet av byvekstavtalene, altså ni millioner kroner til hver av disse. Dette er en helt uakseptabel forfordeling, påpeker Kvensjø.
Lavere pris og bedre tilbud
Hun mener Troms kan stå som et godt eksempel på hva belønningsordningen kunne gjort for nordlendingene, om eksempelvis Bodø kom inn under storby-begrepet.
– Tilskuddet de mottar har gitt 7 prosent lavere billettpriser. Men enda viktigere er at denne ordningen gjør at hele 30 prosent av den totale ruteproduksjonen på 393 millioner kroner dekkes av statlige tilskudd. Det er 120 millioner kroner som vi i Nordland kunne brukt til svært mye annen samferdsel, poengterer Kvensjø.
Dyrest i storbyene
Fylkesråd Kvensjø hadde altså håpt at Statens vegvesens rapport om finansiering av kollektivtransport i byer med byvekstavtaler, ville gjort statlige myndigheter oppmerksom på skjevheten som ordningen nå har. Men mest skuffet er hun over arbeiderpartiregjeringen som ikke gjør noe med det.
– Nordland får en mindre andel av samferdselsbudsjettet enn både folketall, verdiskaping og omfanget av infrastruktur skulle tilsi. Med å innlemme Bodø i ordningen ville man med enkle grep bedret samferdselstilbudet for hele fylket. avslutter Kvensjø.