Snorklipp: Fylkesråd og ordfører klippet snora men fikk god hjelp av barneskoleelevene June og Patrik.
Trond-Erlend Willassen
–Denne gang- og sykkelvegen er på nærmere én kilometer, og går langs en av våre viktigste fylkesveger – fylkesveg 17. Den er 3,5 meter bred, godt opplyst, og knyttet til eksisterende vegnett. Det høres kanskje teknisk ut, men i praksis betyr det én ting: Det er blitt tryggere å ferdes her – enten du går, sykler eller bare beveger deg langs vegen. Og det er kanskje det viktigste av alt: tryggheten for de myke trafikantene, sa en stolt fylkesråd for samferdsel Richard Dagsvik (FrP). Sammen med ordfører Sten Rino Bonsaksen stod han for snorklippen som offisielt åpnet veien.
Fylkesråd Richard Dagsvik holdt tale til de mange fremmøtte.
Trond-Erlend Willassen
Kor og kake
Men det var ungene fra første- og andreklassen på barneskolen som stjal showet denne fine sommerdagen. Med kjempefin sang bidro elever og lærere til at veiåpningen blei en fest.
Når d er fest hører bløtkake med, og den gikk fort. Veldig mange innbyggere møtte nemlig opp til markeringen.
Investert millioner
–Totalt er det investert om lag 43 millioner kroner i dette prosjektet. Det er mye penger – men det er også en investering i folks hverdag og i sikkerheten til innbyggerne våre. Og kanskje viktigst av alt: Dette er en investering som allerede er tatt i bruk, sa fylkesråd Dagsvik, som forøvrig kjenner veien og trafikken godt siden han selv bor i Leirfjord.
–Vi ser det nå – folk går her, sykler her og bruker strekningen aktivt. Det er det beste beviset på at dette er et riktig og viktig tiltak sa fylkesråden som avsluttet med å gi en stor takk til alle som har bidratt i prosjektet.
Ungene fra barneskolen feiret nyveien med kanelboller.
Trond-Erlend Willassen