Flyene må moderniseres og tilbudet bli bedre, mener samferdselsråden i Nordland.
Anna Brandal / Nordland fylkeskommune
– Det kan virke som de sitter i Oslo og tegner opp flyruter uten å forstå hvordan vi faktisk lever i Nordland og de andre fylkene i Nord-Norge og på Vestlandet. Vi er, faktisk, helt avhengige av fly i hverdagen, sier fylkesråd for samferdsel Richard Dagsvik (FrP). Etter å ha lest Samferdselsdepartementets utredning om det regionale flyrutetilbudet er han svært skeptisk til hva dette kan føre til. Han mener rett og slett at grunnarbeidet er for dårlig.
– Rapporten fra Oslo Economics bygger på svakt grunnlag og gir ikke det beslutningsgrunnlaget som trengs, verken for regjering eller storting, konstaterer han.
Lite håp om bedre flytilbud
Fylkesråden slår fast at statsbudsjettets bevilgning på 2,4 milliarder kroner til FOT-rutene gir lite håp om bedre flytilbud, og peker på at både økte kostnader og en aldrende flyflåte truer dagens rutestruktur i store deler av landet.
– Dette handler ikke bare om flyreiser, men om muligheten og retten til å bo og jobbe i distriktene, sier Dagsvik. Han mener et velfungerende FOT-rutenett er helt avgjørende, både for pasienttransport, pendlere, studenter og næringsliv.
– På lange strekninger er fly ofte eneste alternativ. Staten er nødt til å ta et tydeligere ansvar for lik tilgang til transport, uansett hvor i landet folk bor. Det betyr at fly i Nord-Norge og på store deler av Vestlandet må prioriteres like høyt som tog, trikk og buss på Østlandet. Her inngår FOT- rutene som del av kollektivsystemet sammen med tjenester som fylkeskommunene drifter, som hurtigbåt og ferger. Nordland fylkesting mener det viktig å se kollektivsystemet under ett for sikre god mobilitet og god samfunnsøkonomisk nytte. Her har staten et særlig ansvar med sikre gode økonomiske rammer og koordinering mellom forvaltningsnivåene.
Richard Dagsvik sier folk i Nordland er avhengige av fleksible ordninger i hverdagen, ikke rigide regelverk.
Thor-Wiggo Skille / Nordland fylkeskommune
Kan ikke øke takstene
Høringssvaret på utredningen om det regionale flyrutetilbudet skal behandles på fylkestinget i desember. De vil da behandle fylkesrådets forslag til vedtak, som også peker på at prisene ikke må bli for høye. Dagsvik mener at modellen, med høyere maksimaltakst og strenge regler for hvem som får rabatt, ikke treffer folk sine faktiske reisevaner.
– Dette er mer byråkrati enn hjelp. Folk i Nordland er avhengige av fleksible ordninger, ikke rigide regelverk. Det må gjøres enkelt og treffsikkert. I Nordland trenger vi å beholde dagens lufthavnstruktur og FOT-rutenett. Samtidig har vi en flåte på vei mot pensjonsalder, og det haster å satse på nye og moderne alternativer, sier han. Han krever også at anbudene må endres, med lenger kontraktsperioder, pakketilbud og bedre forutsigbarhet.
– Staten kan ikke gi så dårlig forutsigbarhet for distriktene gang på gang. Her må det handles, det må skje nå, og planene må være langsiktige. Legg frem åpne analyser av trafikk og reisebehov slik at alle beslutninger bygger på fakta, ikke på politisk synsing, avslutter Dagsvik.