OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Historisk vegløft i Nordland

De neste fire årene skal fylkesvegene i Nordland vedlikeholdes for nesten 1,5 milliarder kroner. – Det vil komme hele Nordland til gode, sier fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).  

Bilde av 7 smilende menn og kvinner. - Klikk for stort bildeFylkesrådet satser på fylkesveg og gjør nye grep for å få pengene til å rekke lenger. Thor-Wiggo Skille / Nordland fylkeskommune

Helgeland har 41 % av fylkesvegene i Nordland, mens Salten har 28 % og Ofoten, Lofoten og Vesterålen har 31 % av det over 4000 kilometer lange vegnettet. Dagsvik lover i årene fremover en større satsing på vedlikehold av vegnettet.  
– Vi har et enormt etterslep på fylkesvegene i Nordland, som har bygd seg større og større gjennom mange år. Dessverre har vi verken penger eller arbeidskraft til å løfte standarden på alle dårlige vegstrekninger på en gang, men dette er likevel en tydelig satsing fra det blågrønne fylkesrådet, sier han. Fylkesrådet vil nå også be om fullmakt fra fylkestinget til å inngå flerårige kontrakter med mål om å øke konkurransen i markedet.  
– Dette er et strategisk grep for å få mer asfalt for pengene, slik at enda flere veger kan få høyere standard, påpeker Dagsvik.  

I gang allerede neste år

Allerede i 2026 setter fylkesrådet av 247 millioner kroner til vedlikehold av fylkesveiene, pluss til sammen 143 millioner til mindre investeringer på bruer, tunneler og fylkesveger, sier fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen (Sp).  
– Jeg er skikkelig glad for at vi har prioritert reisende og næringsliv så høyt i budsjettet vårt. Hele Nordland er helt avhengig av vegnettet vårt for å få hverdagen til å gå rundt. Når vi nå tar et krafttak på vedlikeholdssiden, så er målet at det skal merkes over hele fylket. Dette området er så viktig for befolkningen, spesielt i distriktene, at det må prioriteres høyt, sier hun, og viser videre til at denne satsingen er en viktig del av det blågrønne prosjektet for å bygge og trygge Nordland.  

Vil få mer for pengene

I tillegg til dette vedlikeholdsløftet har fylkesrådet prioritert en rekke andre større og mindre investeringsprosjekter som skal gi innbyggere og næringsliv bedre muligheter til både reise og frakt, sier fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø (H). 

– Fylkesveg og samferdsel blir høyt prioritert av oss de kommende årene. De er svært viktige områder for samfunnsutviklingen i eksport- og industrifylket Nordland. Det er en av pilarene for at vi skal klare å bygge og trygge Nordland i årene som kommer. Med dette legger vi til rette for at næringslivet skal ha gode forutsetninger for videre vekst og utvikling, vi legger til rette for at arbeidstakere og andre pendlere kan komme seg dit de skal, og vi legger til rette for beredskap. Skal vi komme oss videre, så er slike store satsinger en forutsetning, avslutter fylkesrådslederen. 

Forslag til økonomiplan 2026-2029 og årsbudsjett 2026

Geografisk fordeling 2026-2029 for Nordland fylkeskommune