Et samstemt fylkesråd ønsker å prioritere Nordlandsekspressene i sitt budsjettforslag.
Thor-Wiggo Skille
Med enorm kostnadsvekst innen samferdsel, særlig innen hurtigbåt og ferje, har det vært utfordrende å opprettholde tilbudene slik de er i dag. Da budsjett og økonomiplan var oppe til behandling i fylkestinget i desember i fjor, var ett av vedtakene å kutte lørdagsrutene med Nordlandsekspressene, samt kutte avgangene over Vestfjorden til Svolvær i vinterhalvåret. I etterkant av dette har fylkesrådet funnet rom for å opprettholde store deler av tilbudet på NEX2. Nå har fylkesrådet i tillegg prioritert at hurtigbåtene skal gå som tidligere, hver dag, hele året.
– Vi har lyttet til folk og bedrifter. Selvsagt har heller ikke vi hatt et ønske om å kutte i tilbudet. Derfor er jeg veldig glad for at vi har funnet rom for at båten kan gå hver dag mellom Bodø og Svolvær, sier fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø (H).
Skal gå hver dag
Fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø og fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik.
Thor-Wiggo Skille
Det har vært mange protester på de opprinnelige kuttforslagene for Nordlandsekspressen. Og noen av forslagene ble reversert allerede i sommer. Lørdagsrutene ble tatt inn, og man jobbet kontinuerlig for å finne rom for å ikke måtte kutte i det hele tatt.
– Nå har vi klart å reversere alle de vedtatte kuttene, og i tillegg har vi fått inn anløp på både Bjørn på Dønna og Holkestad i Steigen, påpeker fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik. Og presiserer at sommerruta til Steigen og Hamarøy ikke inngår i planene for kommende år.
NEX for folk og bedrifter langs kysten
Den nyvalgte fylkesråden regner med det skal gå greit å få fylkestinget med seg på reverseringen av kuttene som var vedtatt på Nordlandsekspressen.
– Nordlandsekspressen er en så viktig del av det regionale tilbudet i Nordland, og binder fylket sammen helt fra Svolvær i nord til Sandnessjøen i sør. Når Bjørn nå er tatt inn igjen som anløp, gir dette en enda smidigere reisevei for Herøy og Dønna både på nord- og sørovertur på hverdagene, fastslår Dagsvik.
Kostnadsvekst
Fylkesrådsleder Dobak Kvensjø mener kampen fra både innbyggere og bedrifter for å få reversert kuttforslagene, viser betydningen av hurtigbåten langs nordlandskysten.
– Nå prioriterer vi tilbudet på Nordlandsekspressen, daglig og hele året. Så får vi håpe regjeringen evner å se hvor enormt viktig samferdselen er i Nordland, og kompenserer for den reelle kostnadsveksten. Vi må gis mulighet til å opprettholde tilbudet som næringslivet og nordlendingene trenger, understreker fylkesrådsleder Kvensjø.
Skal vedtas av fylkestinget
Mest sannsynlig vil Nordland fylkesting vedta at Nordlandsekspressen skal gå daglig mellom Bodø og Svolvær, når nytt budsjett og økonomiplan skal vedtas 4. desember. Etter dette må operatørselskapet nødvendigvis få noe tid på å skru om skiftplanene og ordne praktiske forhold for mannskapet.
– Jeg håper vi kan være i gang med normal produksjon - alle dager i uka, hele året - fra rett over nyåret, avslutter en fornøyd fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø.