Nestleder i fylkesrådet, Marianne Dobak Kvensjø krever styrket tog-verksted i nord.
Thor-Wiggo Skille
Jernbanestrukturen er helt sentral i utviklingen av Nordland. Derfor er fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø svært uroet over det sårbare jernbanemateriellet som går på Nordlandsbanen, og nå er helt avskåret fra verksted etter at raset ved Nesvatnet i Levanger kuttet Nordlandsbanen i to for et helt år.
– Det er nå kritiske mangel på verkstedkapasitet for tyngre vedlikehold av person- og godstog på den nordlige delen av Nordlandsbanen. Allerede i dag mangler vi togsett for å opprettholde normal drift. Det gjør ikke situasjonen bedre at det ikke finnes mulighet for å foreta tyngre vedlikehold her nord. Vi risikerer rett og slett at togtrafikken kollapser helt på Nordlandsbanen, understreker fylkesråd Kvensjø.
– Alvorlig for folk og næring
Nordland er en region som er preget av store geografiske avstander og begrensede alternative transportmuligheter over lengre avstander. Derfor vil konsekvensene av tog som tas ut av drift være betydelige.
Elbjørg Larsen, leder Helgelandsrådet.
Herøy kommune
– Dette rammer ikke bare daglig mobilitet for våre lokalsamfunn og næringsliv, men svekker også den nasjonale beredskapen og samfunnssikkerheten. Situasjonen er særlig alvorlig for Nordlandsbanen som landets lengste og mest strategisk viktige jernbanestrekning, underbygger Kvensjø.
Ingen verksteder i nord
Marienborg verksted i Trondheim er i dag det eneste anlegget med kapasitet til å utføre tyngre vedlikehold på tog som trafikkerer Nordlandsbanen. Dette gjør togtrafikken på strekningen særlig sårbar ved driftsavbrudd.
– All tilgang til nødvendig vedlikehold og reparasjoner er konsentrert til én lokasjon – helt i den sørlige enden av jernbanestrekningen. Det har kanskje fungert fram til nå, men de siste års hendelser, og med stadig økende fare for eksempelvis ras, så må vi rett og slett få styrket verkstedkapasiteten i nord. Det vil jo også Bane NOR være tjent med, påpeker leder i Helgelandsrådet, Elbjørg Larsen.
Sølvi Andersen, leder Polarsirkelrådet.
Hattfjelldal kommune
Kritisk veiskille
For å styrke beredskapen og sikre en mer robust og pålitelig togdrift, mener Polarsirkelrådet det er helt avgjørende å etablere et verksted med kapasitet til å håndtere tyngre vedlikehold, i den nordlige delen av Nordlandsbanen.
– Et slikt anlegg vil øke redundansen i infrastrukturen og redusere sårbarheten ved uforutsette hendelser. Nordlandsbanens betydning for næringsliv og folk på hele strekningen mellom Grane og Bodø har økt enormt de siste årene. Samtidig som den åpenbart nedprioriteres når det kommer til både vedlikehold og togmateriell, understreker leder i Polarsirkelrådet, Sølvi Andersen.
Vinner på verksted i nord
Den åpenbare gevinsten med å øke verkstedkapasiteten, er at det vil bidra til å redusere nedetid, forbedre driftseffektiviteten og senke vedlikeholdskostnadene.
Sigurd Stormo, Salten regionråd
Meløy kommune
– Samtidig legger det til rette for raskere og mer fleksibel håndtering av vedlikeholdsbehov, noe som gir mer stabile togavganger og økt forutsigbarhet for både passasjerer og godsaktører, argumenterer leder i Salten regionråd, Sigurd Stormo.
Flere naturkatastrofer
Nordlandsbanen har som nevnt opplevd stadig hyppigere og mer langvarige driftsavbrudd.
– Dette kan ikke sees på som isolerte hendelser, men et tydelige tegn på en infrastruktur som mangler robusthet mot ras og økende grad av naturkatastrofer, påpeker fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.
Krever verksted i nord
Fylkesråden har derfor to krav til jernbanemyndighetene i Norge.
– Det må umiddelbart etableres et midlertidig, mobilt løfteutstyr ved verkstedet i Bodø. I tillegg må det raskt etableres et strategisk plassert verksted for tungt vedlikehold og reparasjoner av tog i den nordlige delen av Nordlandsbanen. Dette verkstedet bør inngå som et sentralt punkt i Bane NORs beredskapsplaner, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.