Faggruppeleder Jens Morten Nystad i Nordland fylkeskommune.
Nordland fylkeskommune
Båten som går i området, Himmeltind, er eid av Fylkesbåtene AS og leies ut til Vidar Hop, som vant anbudskonkurransen for å drifte Rødøyruta de kommende årene.
– Et helt nytt mannskap blir parallelt med oppstarten i sambandet, utsjekket på både båt og de ulike anløpsstedene. Det tar litt tid, og har skapt noen innstillinger grunnet vær, særlig for Myken sin del, forklarer Nystad og ber om forståelse for oppstarten.
Bygget om for ruta
I forbindelse med at fartøyet skulle inn i Rødøyruten ble Himmeltind bygd om til hurtigbåt. Etter en slik ombygging må fartøyet gjennom en hardtværstest for å bli endelig godkjent.
– Denne godkjenningen tok litt lengre tid enn vi hadde håpet på, men Himmeltind er nå godkjent for en signifikant bølgehøyde på 2,5 meter slik som tidligere fartøy var, forklarer Nystad.
Grunnberøring
Ved tuning av motor og manøvreringssystem oppsto det også en uheldig hendelse med en liten grunnberøring ved manøvrering til kai. Himmeltind ligger derfor nå på slip for gjennomgang og sjekk.
– Enn så lenge går det reservefartøy i Rødøyruta. Vi håper å ha Himmeltind i rute fra neste uke igjen, forklarer Nystad.
Imponert over fartøyet
Fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).
Thor-Wiggo Skille
Også fylkesråd Richard Dagsvik påpeker at det er krevende for Vidar Hop med oppstarten av ruten, da hele mannskapet må gjøre seg kjent med ruteområde og fartøyet. Han påpeker at Nordland fylkeskommune likevel har tett dialog med operatøren.
– At oppstarten skjer på vinteren med mye vær og mørketid gjør det heller ikke enklere. Vi har imidlertid fått svært gode tilbakemeldinger på at MS Himmeltind vil være et godt fartøy i Rødøyruten, og at mannskapet er imponert over sjøegenskapene til fartøyet. Vi forventer at innkjøringsperioden skal være over nokså snart. Det er av høyeste prioritet for fylkesrådet at båtene går som planlagt. Det forventer passasjerene og det forventer vi som oppdragsgiver, avslutter Dagsvik.