Fylkesrådet vil prioritere Tosenveien, og setter av 250 millioner kroner i økonomiplanperioden.
Nordland fylkeskommune
Da fylkesrådet la frem sitt forslag til budsjett for 2026 og økonomiplan 2026 – 2029, var en av de største nyhetene satsingen som skal gjøres på fylkesvei 76, Tosenveien.
– Dette er en svært trafikkert, svingete og nokså ulykkesbelastet næringsvei. Det er med stor glede og litt stolthet at vi har prioritert inn denne viktige veien for både vanlige trafikanter og for bedriftene og selskapene som har Tosenveien som sin primære transportåre, sier fylkesråd Aina Nilsen.
Utredning klar – oppstart i 2027
Fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen (Sp).
Thor-Wiggo Skille
Prosjektet omfatter oppgradering av fylkesveg 76 Tosenvegen mellom fylkesveg 17 i Brønnøy kommune og E6 i Grane kommune. Totalt er det satt av 250 millioner kroner i økonomiplanperioden. Oppstart er allerede i 2027. Fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø er svært fornøyd med at de har klart å prioritere nettopp denne strekningen.
– Vi har nylig gjennomført et utredningsarbeid for en helhetlig utbedring av Tosenvegen. Her er strekningen oppdelt i fem definerte parseller. En helhetlig utbedring med minimum 6,5 meters vegbredde på hele strekning er estimert til 4,6 milliarder kroner. Men vi er ivrige på å komme i gang, og har satt av 250 millioner kroner for å begynne arbeidet, sier en fornøyd Kvensjø.
Fyleskrådsleder Marianne Dobak Kvensjø
Thor-Wiggo Skille
Prioriterer næringsveiene
Fylkesråd for samferdsel Richard Dagsvik sier dette har vært et viktig prosjekt for ham å løfte fram.
– Dette er en vei som det har vært skrevet side opp og side ned om, nesten fra den var bygd. En så viktig næringsvei må oppgraderes. Det er bare å se på verdiene som fraktes på denne veien daglig, understreker Dagsvik.
Realistisk prosjekt
Dersom Tosenveien skal oppgraderes med nye tunneler og veglinjer som vil forkorte strekningen med ca. 18 km, er kostnadene estimert til hele 9,7 milliarder kroner. Dagsvik sier at man må stikke fingeren i jorda og se på hva som er realistisk å få til.
– En sammenhengende utbygging av Tosenvegen vil være for omfattende å gjennomføre med Nordland fylkeskommunes økonomi. Derfor mener vi det er rett å starte med mindre utbedringer på definerte punkt som er viktig for fremkommelighet, eller som er ras- og ulykkeutsatt, påpeker Dagsvik.
Fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).
Thor-Wiggo Skille
Markedsdialog
Fylkesrådsleder Kvensjø vil utfordre markedet på hva Nordland fylkeskommune kan få for den tilgjengelige rammen, slik Statens vegvesen eksempelvis har gjort med suksess med Valdresmodellen.
– Vi må rett og slett ha dialog med næringen og entreprenørbransjen. Vi skal oppnå mange kilometer oppgradert vei for de 250 millionene vi har satt av. Og det beste av alt – vi går i gang umiddelbart med planleggingen, og skal være på plass med maskinene allerede i 2027, avslutter fylkesrådsleder Marianne Dobak Kvensjø.