Fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik (FrP).
Thor-Wiggo Skille
Transportplan Nordland 2026–2037 er en temaplan som skal erstatte gjeldende regionale transportplan. Planen skal være et overordnet styringsverktøyet for den fylkeskommunale transportsektoren. Og vil blant annet danne grunnlaget for de kommende budsjetter og økonomiplaner.
– Denne planen skal gi tydelige prioriteringer, og samtidig skal den sikre en klar kobling mellom mål, tiltak, investeringer og økonomiske rammer for Nordland fylkeskommune, understreker fylkesråd for samferdsel, Richard Dagsvik.
Et stort og variert fylke
Nordland fylkeskommune har nå lagt planforslaget ut på offentlig høring, med sikte på politisk behandling i fylkestinget i april 2026.
– Nordland er et fylke med stor geografisk utstrekning, utfordrende topografi og krevende klimatiske forhold. Fylket har spredt bosetting og et variert, sterkt og voksende næringsliv som skaper verdier, arbeidsplasser og aktiviteter i hele fylket. Alle disse momentene understreker behovet for en målrettet og helhetlig samferdselspolitikk. Det skal vi legge grunnlaget for i denne planen, underbygger Dagsvik.
Fra kyst til marked
Fylkesråd Dagsvik vil prioritere det viktigste først. En av de viktigste oppgavene er å sørge for folk- og vareflyt på veiene, båtene og fergene.
– Fremover skal vi prioritere samferdsel. Vi skal satse på helhetlige transportkorridorer – fra kyst til marked. Vi skal redusere vedlikeholdsetterslepet. Vi skal løfte fram prosjekter der framkommelighet, trafikksikkerhet og beredskap er prioriterte kriterier, argumenterer Dagsvik.
Tydelige prioriteringer
Samtidig understreker Dagsvik at fylkeskommunen står overfor strammere økonomiske rammer, noe som gjør det nødvendig med tydelige prioriteringer og en ansvarlig, målrettet forvaltning av de midlene som er tilgjengelig.
– Forsvar og beredskap er grunnleggende hensyn vi må ha i mente når vi skal utvikle en robust og fremtidsrettet transportinfrastruktur. Et velfungerende samferdselstilbud er også med på å styrke samfunnets evne til å håndtere kriser, påpeker Dagsvik.
Trafikksikkerhet
Fylkesråden er opptatt av trafikksikkerhet, som er en forutsetning for et trygt og bærekraftig transportsystem, og er derfor viet spesiell oppmerksomhet i transportplanen.
– Nordland er godkjent som Trafikksikker fylkeskommune for 2025 – 2027. Transportplanen er sentral for videre godkjenning, fordi den dokumenterer og forplikter fylkeskommunen til systematisk arbeid med trafikksikkerhet – som en integrert del av transportpolitikken, sier Dagsvik.
Vil sikre bedre rammer
Et av delmålene i transportplanen handler om å påvirke statlige myndigheter for å sikre bedre rammebetingelser for samferdsel. Dagsvik understreker at verdiskapningen i landsdelen er enorm og at det bare skulle mangle at Nordland skal kreve sin rettmessige andel basert på nettopp dette, og ikke bare basert på befolkningsgrunnlag.
– Det mangler ikke på momenter å bringe til Oslo. Underfinansieringen i drift av ferje- og hurtigbåttilbudet er åpenbart. Etterslepet på fylkesvegene er enormt. Det er nesten ikke grenser for hvor mye penger vi kunne prioritert til oppgradering og vedlikehold, hvis vi bare hadde slike overføringer. Og så kan man i tillegg legge til hvor viktig de to jernbanestrekningene vi har i Nordland er. Her må hele Nordland stå samlet, og bruke alle anledninger til å vise hvor avgjørende transportsystemene er når vi skal bygge Nordland videre, avslutter fylkesråd Richard Dagsvik.
Her finner du mer informasjon, høringsdokumentene og mulighet for å gi innspill: