Cookie Consent by TermsFeed Vil ha fart på Kleiva og bygge skole for framtida - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vil ha fart på Kleiva og bygge skole for framtida

–Naturbruksskolen på Kleiva er en skole for framtida, men tempoet må opp i utviklingen av skolen, mener Høyres Beate Bø Nilsen. Nå ber hun resten av Nordland fylkesting om å stille seg bak at Kleiva må prioriteres opp og investeres mer i.

Foto. Smilende kvinne med lyst, langt hår og mørk overdel. - Klikk for stort bildeBeate Bø Nilsen, Høyre mener det må satses på Kleiva.

–Skolen på Kleiva har både kompetanse, ambisjoner og vilje om å bli en av de mest innovative skolene på sitt område i Norge. Det eneste den trenger er ressursene og pengene til å gjennomføre det, sier Nilsen. Den erfarne fylkestingsrepresentanten mener det sier seg selv at dette er en skole som må satses på, og det raskt. 

Mange søkere

Gjennom mange år nå har søknadstallene på Sortland videregående skole, avdeling Kleiva gått opp. Skolen tiltrekker seg elever fra et langt større geografisk område enn Vesterålen, også utenfor Nordland. 

–Det betyr åpenbart at de gjør veldig mye riktig, og slike resultater må dyrkes, slik at motivasjonen til å være innovativ og fremtidsrettet ikke forsvinner. Det er på høy tid nå at det satses på Kleiva, sier Nilsen. Hun mener det må ses på muligheter for Kleiva som tar vare på behovet for både innovasjon, forskning og utvikling utenfor rammen av bare en videregående skole.  

Samarbeider om innovasjon

Høyrepolitikeren peker også på at utviklingskraften må opp, og at et samlet fylkesting kan sørge for det. 

Foto. En liten brun og hvitfarget kalv står på bås og kikker ut. To blå bøtter står foran. - Klikk for stort bildeBåde folk og fe på Kleiva bør få bedre forutsetninger for utvikling, mener Høyres Beate Bø Nilsen. Anna Brandal

–Et flunkende nytt undervisningsrom, «Det blå rommet», må etableres snarest. Kleiva har mottatt mindre til utstyr over lengre tid enn andre sammenlignbare skoler. Det må til et løft på utstyrssiden, og i tillegg bør et pilotprosjekt for internat på Kleiva snarest etableres, sier Nilsen. Skolen har inngått samarbeid med blant andre Nibio, Telemark Technologies og Vesteraalens, samtidig som skolen jobber med flere forsknings- og utviklingsprosjekter sammen med både næringsliv og andre. 

Framtida for Nordland

Kunnskap og kompetanse er løsningen på̊ mange av utfordringene i Nordland fremover, mener Nilsen. 

–La oss starte på Kleiva, oppfordrer hun, og peker på at dette er helt i tråd med det nye fylkesrådets politiske plattform som blant annet løfter desentral utdanning og borteboernes velferd. 
–God rekruttering krever nå at Kleiva raskt får bedre undervisningslokaler og boforhold for elevene sine. Og boforholdene skal være like innovative og bærekraftige som resten av driften på Kleiva, avslutter Nilsen.

Under kan du lese uttalelsen som Høyre ønsker at hele fylkestinget skal stille seg bak:

Uttalelse fra Høyre

Kleiva - en innovativ videregående skole for fremtiden

Med et Nordland for fremtiden, er kunnskap og kompetanse løsningen på̊ mange av våre utfordringer. Den desentraliserte modellen i Nordland er unik. I fylkesrådets politiske plattform for perioden løftes borteboernes velferd samt gjennomføring av en pilot for etablering av hybelhus i samarbeid med vertskommuner for videregående skoler.

Sortland vg. skole avd. Kleiva (Kleiva) har en klar satsing innenfor fornybar energi og samarbeidsprosjekter som kobler grønn og blå næring sammen. Kompetansen ved skolen og den innovative innsatsen som gjøres, er imponerende. God rekruttering krever nå at Kleiva raskt får bedre undervisningslokaler og boforhold for videregående elever. I forrige periode foreslo fylkesrådet at det i løpet av perioden skal bygges et internat ved Kleiva. Dette ble utsatt til 2026.

«Smarthus – Økolandsby» med nye undervisningslokaler og bosted for elevene kan være en bærekraftig pilot der man ikke er tilknyttet kraftnett eller annet offentlig avløpssystem og der man ser på fornybar energi som f.eks. sol, vind, biogass, bioenergi, varmelagring, termisk energi, bølgekraft og gjerne i kombinasjon. Det må nå vurderes om midler fra undervisningstillatelsene kan benyttes i arbeidet med hybelhus på Kleiva. 

I forbindelse med rivning av bygningsmasse og utvikling av skolen, må fagmiljøene som er relevant for Kleiva ivaretas. Dette gjelder bl.a. Landbrukstjenesten Midtre Hålogaland (avløsertjeneste), Norsk Landbruksrådgiving Nord Norge- rådgiving, Stordyrveterinærene i Vesterålen og Arktisk Kompetansesenter for sau. Disse er representert i skolens fagråd sammen med Vesterålen skogeierlag og bondelagene i Vesterålen. Det jobbes også med å etablere et utvidet fagråd med akva, fiskeri og landbruk. Landbruksnæringen, skolen og kompetanseklyngen på Kleiva skaper nyvinninger og utvikler landbruket daglig i felleskap. Det er jobbet med å videreutvikle kompetanseklyngen slik av man får tettere bånd med blå næring. Da vil man få enda flere innovative løsninger og utnytte sirkulærøkonomien på tvers av næringene i Vesterålen. Det er derfor svært viktig for primærnæringen å beholde lokaliseringen på Kleiva.

Sortland Videregående skole avdeling Kleiva (Naturbruk) har signert avtale blant annet med Nibio, Telemark Technologies og Vesteraalens. Det er i gang utviklingsprosjekter ved skolen som både jobber for mulig etablering av fagskoletilbud, FoU – prosjekter i samarbeid med næringslivet innen blå og grønne sektorer. 

Nordland Fylkesting mener det er viktig at forsknings- og utviklingsprosjekter knyttet til Kleiva, har nødvendig fremdrift slik at de gjennomføres med mest mulig utviklingskraft. Man bør se på modeller for utvikling av den blågrønne naturbruksskolen som ivaretar behovet for innovasjon, forskning og utviklingsmuligheter utenfor rammen av videregående skole. For at Kleiva kan utvikle seg til en innovativ skole for fremtiden, må et flunkende nytt undervisningsrom «Det blå rommet» etableres snarest. Kleiva har mottatt mindre til utstyr over lengre tid enn andre sammenlignbare skoler. Dette krever et løft på utstyrssiden. Et pilotprosjekt for internat på Kleiva bør snarest etableres. Det er samtidig viktig for primærnæringen å beholde lokaliseringen på Kleiva.