Grete Ellingsen, medlem i Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg (NFTU).
Nordland fylkeskommune
Nordland Trafikksikkerhetsutvalg (NFTU) mener situasjonen er så alvorlig at de sender brev til både Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen. Med henvendelsen ønsker man å få belyst hvilke muligheter man har til å regulere vinterkjøring blant turister i Nord-Norge.
– I Nordland opplever vi en sterk vekst i turismen, både sommer og vinter. En stadig større andel av turistene ønsker å bevege seg på egen hånd med leiebil. Mange av dem kommer fra land uten vinterføre og mangler totalt erfaring med kjøring på snø og is. Det ligger biler i grøfta langs vegene omtrent daglig, påpeker Grete Ellingsen som mener det er viktig at denne problemstillingen i trafikksikkerhetsarbeidet kommer på bordet til sentrale myndigheter.
– Ingen stiller krav til turistens ferdigheter
Leder i NFTU, Richard Dagsvik (FrP) påpeker at både kommuner, nødetater, reiselivsaktører og innbyggere i Nordland rapporterer om en økende bekymring.
– Vi ser mange flere ulykker, nestenulykker, og hendelser der uerfarne sjåfører skaper farlige situasjoner på krevende vinterveier. Nordlands topografi og klima gjør at vinterkjøring her stiller vesentlig høyere krav enn i mange andre land. Smale veier, mørketid, skiftende vær og store avstander bidrar til økt risiko. For norske sjåfører er det absolutte krav til glattkjøringskurs. Derfor er det jo egentlig galskap at man kan komme fra et land der man aldri har sett snø, og sette seg bak rattet på et føre man aldri har prøvd seg på, underbygger Richard Dagsvik.
Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Richard Dagsvik.
Thor-Wiggo Skille
Opplæring og informasjon
Medlem i NFTU, Håkon Møller (MDG), er glad for informasjonskampanjer og opplæringsfilmer som nylig er utviklet, men mener at dette alene ikke er tilstrekkelig. Han påpeker også at det i dag ikke finnes noen krav til dokumentert kompetanse før turister kan leie bil om vinteren.
– Kombinasjonen av manglende ferdigheter, krevende forhold og økt trafikkmengde gir et sikkerhetsnivå som vi i Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg vurderer som uforsvarlig lavt, argumenterer Møller.
Vil endre lovkrav
Han mener det er behov for en nasjonal gjennomgang av regelverket.
– Tiltakene vi ønsker på plass, må naturlig nok forankres i nasjonale forskrifter for å kunne gjennomføres effektivt og likt i hele landet. Dette er komplisert, ettersom det henger sammen med internasjonale førerkortregler, men vi kan ikke sitte stille og se på at så trafikkfarlig adferd kan foregå uten at vi forsøker å ta de grepene som er nødvendig, sier Møller.
Vinterhalvåret i nord
NFTU ber Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen utrede og vurdere om man kan innføre krav om dokumentert vinterkjørekompetanse, for turister som leier bil i vinterhalvåret, i definerte nordlige områder.
– Det kan også være aktuelt med en obligatorisk sikkerhets- og informasjonsmodul ved utlevering av leiebil i vintermånedene. Og på et språk sjåføren forstår, underbygger Grete Ellingsen, som selv er fra Sortland, en region med økning i vinterturisme og der innslaget av utenlandske sjåfører blir stadig høyere.
Medlem i NFTU, Håkon Møller.
Thor-Wiggo Skille
Absolutte krav til kompetanse
Leder i NFTU, Richard Dagsvik, mener det må være mulig å regulere bilutleie på en slik måte at det er et absolutt krav til sikkerhetsinformasjon før bilen tas i bruk.
– Det kan til og med være aktuelt å legge restriksjoner på utleie til sjåfører uten relevant erfaring, særlig i perioder med krevende kjøreforhold. Det burde vel ikke være lov å utsette den enkelte sjåfør, passasjerer og andre bilister på Nordlands-veiene for sjåfører som ikke har noe på glatte vinterveier å gjøre? spør Dagsvik retorisk.
– Må prioriteres og utredes raskt
Håkon Møller mener det burde være et statlig ansvar å sørge for gode informasjonstiltak og beredskap, i samarbeid mellom reiseliv, politi, vegmyndigheter og bilutleiebransjen.
– Vi understreker at målet ikke er å begrense turismen, men å sikre trygg ferdsel for både turister og lokalbefolkning. Vi vil også redusere belastningen på nødetatene. Derfor er det svært viktig at de statlige myndighetene sørger for at nødvendige regelverksendringer prioriteres og utredes så snart som mulig, avslutter Håkon Møller i Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg.