OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Hvordan kommunisere bærekraft på en ny måte til gjestene?

Hvordan velger vi de "riktige" målgruppene til vårt reisemål? Og hvordan skal vi kommunisere med gjestene våre før de kommer slik at vi kan formidle våre verdier og hvordan vi ønsker de skal opptre når de er på besøk hos oss?

Båt som legger fra kai - Klikk for stort bilde Nordland fylkeskommune  

Dette samarbeidsprosjektet var et av de første som ble startet i 2018. Prosjektet er et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune (oppdragsgiver), NordNorsk Reiseliv (prosjektleder), Destination Lofoten og Innovasjon Norge i Sverige. 

Hvilke gjester skal vi velge?

I februar 2018 ble det gjennomført en workshop hos Innovasjon Norge (IN) i Stockholm med IN Sverige, IN Oslo (på Skype), Nordland fylkeskommune og Destination Lofoten. Merkevarestrategien for Nord-Norge ble diskutert og personaskolleksjonen (målgruppene) ble vurdert i forhold til det svenske markedet. 3 personas ble prioritert som spesielt aktuelle for videre arbeid:

  • Naturelsker-Nina: har «leave no trace» tankegang sentralt. Vil ut på tur, og være tett på natur. Se personaskortet for Nature Lover
  • Yte-Nyte-Niklas: de som vil og må yte før de nyter, aktuell for besøk hele året, også vinter med toppturer. Se personaskort for Outdoor Adventurer
  • Familie-Finn: har sosialt fellesskap som hovedmotivasjon, felles minner. Viktig med overføring av grunnverdier fra foreldre barn. Fokus periode vil være sommer. Se personaskort for Family Memorymaker

Lofotvettreglene formidlet med video"" - Klikk for stort bilde 

Destination Lofoten hadde allerede utarbeidet "Lofotvettreglene" som oppfordring til gjester om å ha respekt for den sårbare naturen, og de som bor i Lofoten. De 10 retningslinjene er slått opp som plakater flere steder i Lofoten og ligger også ute på destinasjons-selskapets hjemmeside.

Som en del av prosjektet ønsket man å se på hvordan disse retningslinjene kunne kommuniseres på en ny måte. I nært samarbeid med Innovasjon Norge i Sverige ble to bloggere med stor påvirkning kontaktet og spurt om de ville bidra. De ble utfordret på hvordan de ville kommunisert bærekraft til sine følgere, og hvordan de tolket Lofotvettreglende.

Adam Holm er en svensk videoblogger og verdensmester i vindsurfing. Adam har som motto eller budskap: «I’m on a mission to connect people with nature. For life”. Han har vært mye i Nord-Norge, og jobber også i hele verden. Adam og en filmfotograf var ei uke i Lofoten sommeren 2018. Kajsa Silow i Adventure Stories presenterer seg som eventyrer og ekspedisjonsguide. De hadde blant annet tur juni 2018 til Lofoten, kun for damer «Let’s escape the ordinary» med vandring, surfing og personlig utvikling.

Begge tente på ideen og ble briefet med fakta samt satt inn i noen av utfordringene som eksisterer på enkelte steder i Lofoten. De ble gitt forholdsvis frie rammer for hvordan de ville snakke om verdiene og budskapet. To problematikker ble også presentert; miljøaspektet ved forsøpling og villcamping, samt sikkerhet knyttet til ferdsel i fjell.  

Dette resulterte i to videoer som ble presentert på seminaret på besøksforvaltning i september 2018. Her kom det en del kommentarer fra deltakerne på seminaret, bl.a. at det ikke bør oppfordres til å plukke søppel uten å avtale dette på forhånd med Lofoten avfallselskap først, at det ikke bør oppfordres til å gå på toalettet i nærheten av ferskvann og at videoen fra Adventure Stories avsluttes på fjellet Reinebringen som har hatt utfordringer med mye slitasje, usikker sti og dårlig forberedte turgåere. Videoene ble derfor ikke publisert på www.lofoten.info, men skulle bearbeides videre.

Ny fart i prosjektet

Av ulike årsaker har det ikke blitt jobbet aktivt med dette prosjektet i 2019, men det jobbes nå med en plan for videre arbeid i 2020.