Cookie Consent by TermsFeed Et Nordland for fremtiden - Utdanning og kompetanse - Nordland fylkeskommune

OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

POLITISK PLATTFORM 2023-2027

1 Kapittel 1: Et Nordland for fremtiden - Utdanning og kompetanse

Nordland fylkeskommune har i dag 16 videregående skoler med flere studiesteder i hele fylket. Denne desentraliserte modellen er unik. Fylkesrådet mener at en av våre viktigste oppgaver er å sørge for at enda flere fullfører. Vi trenger en skole som ser hver enkelt elev og der elevene får større medvirkning i sin egen skolehverdag. Vi vil se flere lærere med ulik fagbakgrunn, og sikre at elevene har kvalifiserte lærere i all undervisning. Vi vil gi flere lærere kompetansepåfyllet de ønsker. Videregående skoler i Nordland skal være en attraktiv arbeidsplass for lærere.

Nordland er et av fylkene med flest hybelboere. Vi vil ha fokus på borteboernes velferd og gjennomføre en pilot for etablering av hybelhus i samarbeid med kommunene. I tillegg ønsker vi å videreutvikle aktiviteter utenfor skoletiden som leksehjelp, mattilbud og møteplasser

Vi må sørge for et utdanningstilbud i Nordland som dekker samfunnets behov for kvalifisert arbeidskraft i tiden fremover. Vi skal videreføre og styrke læreplassgarantien i Nordland og sikre at våre yrkesfagelever kan fullføre sitt løp med lærlingtiden i bedrift.

Det er viktig å ha fokus på inkludering, spesielt for elever som faller utenfor. Vi mener at vi trenger flere ulike tiltak for å fange opp de som faller utenfor skoleløpet. Det må være mulig å få tilrettelagt undervisning på ulike steder og med ulike innretninger, både faglig og sosialt.

Opplæringskontorene er en viktig samarbeidspartner for å lykkes med fleksible utdanningsløp og et viktig verktøy for å sikre at flere fullfører videregående opplæring. Fagskolene er også viktig for å sikre rett kompetanse i årene som kommer. Vi vil derfor styrke og videreutvikle fagskolen i Nordland.

Fylkesrådet vil

  • Opprettholde alle studiestedene i Nordland og ha et desentralisert og fleksibelt linjetilbud i hele fylke, herunder også vurdere gjenopprettelse av linjetilbud. 
  • At undervisningsgårdsbrukene ved naturbruksskolene på Kleiva og Marka skal opprettholdes for å imøtekomme fremtidens behov, ved blant annet søke om å etablere flere fagskoletilbud. 
  • Sikre et godt samisk utdanningstilbud i Nordland med tilbud om opplæring i samisk språk og kultur. 
  • Være positiv til private initiativ som styrker utdanningstilbudet og opprettelse av internasjonalt orienterte studieløp som for eksempel IB-linjer.
  • At elever selv skal få lov til å velge hvilken skole de skal gå på uavhengig av geografi. 
  • Gjennomføre en pilot for etablering av hybelhus i samarbeid med kommunene.
  • Ha fokus på inkluderende tilbud for alle elever.
  • Følge opp at utstyret på yrkesfagskolene er i samsvar med utstyr man finner i arbeidslivet. 
  • Videreføre og styrke ordningen med mobbe- og lærlingombudet i Nordland. Det skal være nulltoleranse for mobbing på våre skoler. Dersom andre tiltak ikke fungerer skal eleven som mobber flyttes til en annen skole. 
  • Ferdigstille ny skole i Mosjøen og bygge ny skole i Narvik.
  • Jobbe for økt borteboer- og utstyrsstipend. 
  •  Søke om å bli et prøvefylke for valgfritt sidemål. 
  • Vurdere muligheten for anonym retting av prøver og vurderinger og filming av muntlig eksamen for å gi elever muligheten til etterprøvelse. 
  • Videreutvikle skolehelsetjenesten sammen med kommunene og sikre et bedre digitalt helsesykepleiertilbud og tverrfaglig team i videregående opplæring. 
  • Sikre gode digitale læringsplattformer og rutiner som bidrar til god digital undervisning, dersom det ikke mulig å gjennomføre ordinær undervisning. 
  • Sikre at Nordlandsskolene har fraværsgrense som bidrar til økt fullføring og bedre skole. 
  • Vurdere å la elever som starter et utdanningsløp få en garanti om å fullføre løpet på samme skole, så lenge man består hvert skoleår. 
  • Sikre støtte til Vitensenteret i Nordland