Arbeiderpartiet mener måten det kuttes på er uholdbar. Illustrasjonsbilde.– Kuttene rammer bredt. Skoleelever, pendlere, næringsliv og reiseliv blir hardt rammet. Men det som vekker mest reaksjoner er måten det skjer på – gjennom pressemeldinger og oppdaterte rutetabeller, uten forvarsel eller involvering av dem det gjelder, sier Odd Arnold Skogsholm, fylkestingsrepresentant for Ap, som stiller interpellasjonen under fylkestinget.
Blant kuttene som vekker størst bekymring er:
- Nedleggelsen av Regionpendelen fra 1. april
- Fjerning av lørdagsruter på Nordlandsekspressen I og II
- Redusert tilbud mellom Bodø og Svolvær
- Nedleggelse av sommerrute til Helnessund og Skutvik
- Kutt i avganger mellom Sandnessjøen og Brønnøysund
- Endringer i rutetilbudet i Rødøy
Kritikkverdig
Odd Arnold Skogsholm (Ap) krever svar på flere spørsmål knyttet til kutt i hurtigbåttilbudet i Nordland.
Trond-Erlend Willassen
Ap, SV og MDG berget opprinnelig alle båtrutene gjennom sitt alternative budsjett for 2025–2028. De har også bedt om lovlighetskontroll av vedtaket som åpner for kuttene – en prosess som fortsatt ikke er avklart.
– Det er sterkt kritikkverdig at kuttene gjennomføres før vi har fått svar på lovlighetskontrollen. Samtidig vet vi at tiltak som skulle mildne effekten, som for eksempel at NEX 1 skulle begynne å anløpe Bjørn, fortsatt ikke er satt i verk. Dette undergraver tilliten til fylkesrådet, sier Skogsholm som sitter i samferdselskomiteen.
Han peker på at særlig distriktene rammes hardt, og at flere kommuner ikke har blitt kontaktet i det hele tatt.
– Når Dønna kommune organiserer barnehageåpning etter båtruter, sier det noe om hvor viktig dette tilbudet er. Det kan ikke kuttes over natta, sier Skogsholm.
Krever svar
Arbeiderpartiet krever nå at fylkesrådet svarer på:
- Hva er de økonomiske konsekvensene av å legge ned Regionpendelen, og hvilke avbøtende tiltak er iverksatt?
- Hva er status for kuttene i NEX 1, NEX 2 og Sandnessjøen–Brønnøysund?
- Hvordan har fylkesrådet involvert og informert de berørte kommunene?