OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Det er læreren som skal være sjefen i klasserommet

Nordland fylkesting behandlet i dag høringen om forslag til inngripen for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser eller vesentlig forstyrrer undervisningen for andre elever.

Portrett av lyshåret, ung dame foran sort bakgrunn. - Klikk for stort bildeMaria Strand Munkhaug mener det må komme et tydelig lovverk som regulerer hva som er tillatt av inngripen fra lærerne i klasserommet. Thor-Wiggo Skille

Det rapporteres om flere avviksmeldinger om vold, trusler og krenkelser mot ansatte i skolene i norske kommuner.

– Lærerne sliter mer med autoriteten i klasserommet, og det oppstår flere farlige situasjoner i klasserommene, understreker fylkestingsrepresentant for Høyre, Maria Strand Munkhaug.

Lærerne trenger verktøy

Munkhaug som er leder i komité for utdanning og kompetanse mener denne høringen er utrolig viktig for at læreren skal kunne ta tilbake kontrollen i klasserommet.

– Det er viktig at vi gir læreren verktøyene som trengs for å gripe inn i situasjoner som kan være farlige for andre medelever og læreren selv. Det handler om at vi skal beskytte både læreren og elevene i klasserommet, påpeker Munkhaug.

– Må få et tydelig lovverk

En av problemstillingene som Munkhaug mener må klargjøres, er hva som er legitim maktbruk, og hva som ikke er legitim maktbruk.

– Det er viktig at vi får på plass et klart og tydelig lovverk som regulerer hva som er greit og hva som ikke er greit. Målet skal selvfølgelig være at ingen må gripe inn fysisk, men noen ganger er dette nødvendig. Da er det nødvendig med et solid lovverk, avslutter Maria Strand Munkhaug.

Fylkestinget vedtok utdanningskomitéens innstilling til forslag:

  • Nordland fylkesting støtter å lovfeste at det skal kunne gripes inn fysisk for å avverge at en elev utsetter noen for psykiske krenkelser.
  • Nordland Fylkesting støtter å lovfeste at det skal kunne gripes inn fysisk for å avverge at en elev vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever.
  • Nordland fylkesting mener at det bør utarbeides en veileder til skoleeiere om bruk av fysisk inngripen i undervisningen for å sikre klarhet i når fysisk inngripen kan brukes i skolehverdagen. 
  • Nordland fylkesting mener saken vil kunne medføre økte økonomiske og administrative konsekvenser for fylkeskommunene. Ber staten følge opp med nødvendig kompensasjon.