Cecilie Hegge (V), Linda Helén Haukland (KrF), Rune Østergren (Frp), Stig Tore Skogsholm (H), Anette Amalie Åbodsvik Bang (Sp).
Thor-Wiggo Skille
Årets budsjettarbeid har vært en ryddejobb. I tidligere økonomiplaner har en lagt til store, generelle kutt som ikke har vært mulig å realisere – for eksempel lå det kutt på 65 millioner i strukturelle endringer innenfor utdanning og kompetanse. Vi tar ansvar i ei krevende tid og prioriterer et realistisk budsjett.
Skole og kollektivtrafikk viktig
Vi prioriterer de store pengene på en desentralisert skolestruktur som svarer elever- og næringslivets behov, ferga skal gå langs kysten, vedlikehold av fylkesveg og vår rolle som samfunnsutvikler på lag med kommuner og næringsliv.
Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti varsler likevel endringer i de foreslåtte rutekuttene som skal behandles av fylkestinget denne uken. Partiene ønsker at hurtigbåten mellom Brønnøysund og Sandnessjøen skal fortsette å gå tre dager i uka, mens NEX 2 skal gå til og fra Svolvær to dager i uka i vinterruten.
-Vi har lyttet til alle tilbakemeldinger som har kommet, og selv om vi ikke klarer å gjøre det som alle ønsker er jeg glad for at vi klarer å gjøre noen endringer, sier Høyres gruppeleder Stig Tore Skogsholm, og påpeker at det også ligger gode tiltak inne som økt satsing på ekspeditører og gjeninnføring av hurtigbåtanløp med Nordlandsekspressen til Dønna.
Verste krisen på 40 år
-Den økonomiske krisen både fylkeskommuner og kommuner befinner seg i, er ifølge KS den verste på nærmere 40 år. I fjor gikk nesten halvparten av landets kommuner med underskudd, og prognosene er enda verre i år. Det er dette bakteppet som gjør det vrient å unngå budsjettkutt også i Nordland fylkeskommune, opplyser Fremskrittspartiets gruppeleder Rune Østergren. Og Senterpartiets gruppeleder sier seg helt enig.
-Det er et paradoks at vi må kutte i ruteproduksjonen samtidig som vi bruker mer penger enn noen gang på samferdsel. Vi bruker over 1 mrd mer de neste 4 årene enn de foregående årene, og kutt som lå fra fylkestinget i juni reverseres. Senterpartiet mener det er viktig at vi får til de nødvendige justeringene på de forslåtte hurtigbåtkuttene, for vi skal ha et godt tilbud i hele Nordland. Dette er en klar politisk prioritering, legger Anette Amalie Åbodsvik Bang til.
Må jobbe mot sentrale myndigheter
-For Kristelig Folkeparti er det viktig å ta næringslivet og innbyggernes tilbakemeldinger på alvor, derfor er vi glad for at vi nå får til mer. Men vi har en stor jobb å gjøre framover med å synliggjøre samferdselsfylket Nordlands behov opp mot sentrale myndigheter. Når samferdselsutgiftene øker med tretti prosent er det åpenbart at vi er avhengige av større statlige midler for å kunne finansiere det tilbudet innbyggerne våre trenger, sier KrFs gruppeleder og fylkesvaraordfører Linda Helen Haukland.
- Noen av utfordringene har vi klart å løse, det er jeg glad for. Vi i Venstre sammen med resten av posisjonen, jobber hardt for å finne kompenserende løsninger der hvor tilbudene er redusert, for der er vi ikke er i mål. Det er viktig for oss å sikre at innbyggerne i Nordland får et kollektivtilbud til å nå viktige samfunnstjenester som er langt fra der man bor. Gruppeleder for Venstre, Cecilie Hegge er tydelig på at innsatsen opp mot myndighetene må intensiveres av alle partier.