OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Frp: – Distriktene og de lavtlønnede skal ikke være taperne i klimapolitikken

Fremskrittspartiet i fylkestinget mener at regjeringens klimapolitikk med økende CO₂-avgift og drivstoffpriser er i ferd med å kvele Distrikts-Norge.

Tre alvorlige menn med mørk jakke. Foto - Klikk for stort bildeGruppeleder i Frp i fylkestinget, Rune Østergren, flankert av fylkestingsrepresentanen Viggo Willassen og Odin Rønning. Trond-Erlend Willassen

– I Nettavisen 19. november står det å lese at  CO₂-avgiften på bensin og diesel kan øke fra 1405 til 3400 kroner, i tillegg til inflasjonen, frem til 2035. Det er en økning på over 140 prosent, sier Frps gruppeleder i fylkestinget Rune Østergren.

Politikk for avfolkning

– I et fylke som Nordland, der avstandene er enorme og bilen absolutt nødvendig for arbeidsliv, familier og beredskap, er dagens kostnadsbølge uforsvarlig.  Kommuner og fylkeskommuner mottar ikke tilstrekkelig kompensasjon for kostnadsveksten. Vi har i Nordland store avstander og ikke kollektivløsninger som kan erstatte bilen. Vi har ikke økonomi til å bære nye klimakrav og avgiftssjokk. Likevel fortsetter belastningen å øke, tilsynelatende uten hensyn til konsekvensene for kommuner, næringsliv og innbyggere. Dersom målet er å avfolke nordområdene, er dette effektiv politikk, mener Østergren.

– Stans økning i Co2-avgiften

Gruppelederen og partiet hans fremmer et forslag til uttalelse som de håper å få resten av fylkestinget med seg på. I forslaget til uttalelse bes regjeringen ved klima og miljødepartement og Stortinget om å stanse videre økning av CO₂-avgiften. De ber regjeringen om å  legge til rette for at distriktene kan benytte transportløsninger som faktisk fungerer, der det ikke finnes alternativer, som de større byene i sør har.

 

Les hele forslaget til uttalelse fra FrP her:

Uttalelse om CO₂-avgifter/ drivstoffpriser  

Distriktene og de lavtlønnede skal ikke være taperne i klimapolitikken.  

Klimapolitikk og deriblant økende CO₂-avgift og drivstoffpriser er i ferd med å kvele distrikts-Norge. CO₂-avgiften på bensin og diesel kan vi senest i Nettavisen 19 november, lese er planlagt å øke fra 1405 til 3400 kroner, i tillegg til inflasjonen, frem til 2035. Det er en økning på over 140 prosent.  

I et fylke som Nordland, der avstandene er enorme, alternativene få og bilen absolutt nødvendig for arbeidsliv, familier og beredskap, er dagens kostnadsbølge uforsvarlig.  

Kommuner og fylkeskommuner mottar ikke tilstrekkelig kompensasjon for kostnadsveksten. Vi har i Nordland store avstander og ikke kollektivløsninger som kan erstatte bilen. Vi har ikke økonomi til å bære nye klimakrav og avgiftssjokk. Likevel fortsetter belastningen å øke, tilsynelatende uten hensyn til konsekvensene for kommuner, næringsliv og innbyggere. Dersom målet er å avfolke nordområdene, er dette effektiv politikk.  

Også klimarelatert politikk må være realistisk og hensynta faktiske forhold og negative konsekvenser. På toppen av generell høy kostnadsvekst og et allerede høyt skatte og avgiftstrykk, presses innbyggere og bedrifter over økonomisk tålegrense.  

- Nordland fylkesting ber derfor regjeringen ved klima og miljødepartement og Stortinget om å stanse videre økning av CO₂-avgiften.  

- Å redusere drivstoffprisen slik at verdiskaping, mobilitet og beredskap ikke svekkes der behovet er størst.  

- Å legge til rette for at distriktene kan benytte transportløsninger som faktisk fungerer, der det ikke finnes alternativer, som de større byene i sør har.  

Vi ber regjeringen lytte til distriktene og legge bort politikk som gjør det enda dyrere å bo, leve, starte bedrifter og arbeide i de nordlige langstrakte områdene, der bil og vei er selve livsnerven.