OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

H: Umulig å elektrifisere fergene våre nå

Nordland fylkesting utsetter elektrifisering av ferger på grunn av strømkrise og høye kostnader. Regjeringens manglende satsing på å utbedre nettkapasiteten i regionalnettet har nå blitt en stor utfordring for både elektrifisering av ferjer og det gjør at næringslivet må sette store investeringer på vent.

mann og kvinne smilende i stort rom. Foto. - Klikk for stort bildeFylkestingsrepresentantene Grete Ellingsen og Odd Langvatn fra Høyre i fylkestinget etterlyser en mer kraftfull klimapolitikk fra regjeringen. Trond-Erlend WIllassen

Denne uken skal Nordland fylkesting behandle en viktig sak om status for null- og lavutslippsløsninger i ferjesektoren. På grunn av for liten kapasitet i strømnettet og økte kostnader knyttet til ladeinfrastruktur, må fylkeskommunen nå utsette planene om å elektrifisere flere ferjesamband i Nordland.

Fra 1. januar 2025 har regjeringen innført en ny forskrift som krever nullutslippsløsninger for alle anbud i fergesektoren og Nordland fylkeskommune vil nå måtte søke om unntak fra denne forskriften i flere av de fremtidige anbudene.

Det må handles raskt!

– Det er jo litt spesielt at det innføres omfattende klimakrav uten at det legges til rette for at kravene faktisk kan oppfylles. Det trengs store investeringer for å utbedre den manglende nettkapasiteten i regionalnettet før vi kan elektrifisere flere av ferjesambandene , sier Grete Ellingsen (H), nestleder i komité for samferdsel.

– Elektrifisering av ferjene vil gi oss besparelser på lang sikt, men i mellomtiden risikerer vi at driftskostnadene blir høyere enn vi hadde ønsket. Det er overhodet ikke bra for fylkeskommunen som står i en presset økonomisk situasjon, legger hun til.

Rammer næringslivet

Høyres representanter påpeker at nettkapasiteten ikke bare er en utfordring for elektrifisering av ferjesambandene. Det stopper også opp investeringer for næringslivet.

– Manglende tilgang på strøm påvirker ikke bare elektrifisering av ferger, men setter også mye av utviklingen av næringslivet langs Nordlandskysten på vent, spesielt på Helgeland, sier Odd Langvatn, fylkestingsrepresentant for Høyre.

– Høyre har lenge advart om denne store utfordringen, og det er en problemstilling som også kommer frem i flere rapporter som regjeringen har fått utarbeidet,"fortsetter han.

Heftige mål - lite realisme

Høyre mener at regjeringen i sin grønne politikk setter store klimamål uten å legge til rette for nødvendige løsninger på bakkenivå. Langvatn understreker at manglende investeringer i strømnettet gjør det vanskelig å oppfylle klimamålene.

– Høyre har på både fylkesnivå og i Stortinget vært svært opptatt av denne problemstillingen, men Støre-regjeringen virker ikke å lytte til fylkeskommunen og næringslivet., sier Langvatn.

Kan ikke gå ut over befolkningen

Fylkestingsrepresentantene fra Høyre understreker at løsninger for grønn vekst ikke må komme på bekostning av vanlige folks strømtilgang.
– Vi ønsker et grønt skifte, men ikke på innbyggernes bekostning. Skal vi virkelig få til en grønn omstilling, må regjeringen sikre et effektivt strømnett og fjerne flaskehalser. Det er på høy tid at det kommer konkrete tiltak fra regjeringen, legger Ellingsen til.

Begge representantene har store forventninger til revidert nasjonalbudsjett, hvor de siste årenes store kostnadsøkninger innen samferdsel og utfordringene med nettkapasiteten må bli tatt på alvor.

Trenger kraftfull klimapolitikk

–Vi trenger en mer kraftfull klimapolitikk i Norge og vi noterer oss at Arbeiderpartiet på sitt landsmøte har satt seg høye mål for klimapolitikken. Dette forplikter, og vi forventer at regjeringen starter arbeidet allerede i revidert nasjonalbudsjett, noe annet ville vært svært skuffende, avslutter fylkestingsrepresentantene fra Høyre.