OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

KrF med initiativ i fylkestinget for Nordlandsbanen

KrFs gruppeleder Linda Helen Haukland har under fylkestinget på Sortland denne uka tatt initiativ til å be samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om å løse situasjonen med manglende tog på Nordlandsbanen.

Smilende kvinne i en møtesal. Foto. - Klikk for stort bildeKrFs gruppeleder i fylkestinget Linda Helen Haukland. Trond-Erlend Willassen

– I et brev fra avdelingsdirektør Erik Lund i Jernbanedirektoratet datert den 12. februar i år kommer det frem at det faktisk finnes lokomotiv i den norske stallen som kan betjene Nordlandsbanen både natt og dag. Dette er godslokomotiv som kan modifiseres til å betjene persontrafikk, de er i tråd med EUs sikkerhetsstandard, men de møter ikke det unødvendig rigide kravspekket som Samferdselsdepartementet har satt, derfor tar vi nå kontakt med statsråd Nygård for å få saken løst, sier Haukland

KrF mener at Nordlandsbanen må å få på plass lokomotiv slik at ordinær trafikk kan komme i gang igjen etter den tragiske ulykken i oktober i fjor der et liv gikk tapt. I ettertid er det skapt et bilde av at det ikke finnes lokomotiv til å dra personvognene på ruten mellom Trondheim og Bodø slik at blant annet nattoget ikke kan tilbys reisende, noe som ikke stemmer.

–I brevet kommer det nemlig fram at det finnes norske godslokomotiv som kan bygges om til persontrafikk. Nordland fylkesting ber derfor statsråden å vurdere å modifisere disse godslokomotivene slik at vi kan få på plass ordinær drift på Nordlandsbanen. Det handler om å sikre at lokomotivene tilføres kapasitet til å overføre strøm til personvognene for blant annet varme og dørfunksjoner. Siden løsningen finnes, ber vi statsråden om å utvise politisk vilje og åpne opp for mer fleksible løsninger, forklarer Haukland.

Siden det er departementsråden som har satt kravspekket for lokomotivene, legger hun til grunn at departementet også kan åpne opp for at godstog tas i bruk gjennom å lempe på kravene slik at ellers godkjente godslokomotiv kan bygges om til persontrafikk.

–Samferdselsdepartementet har jo også full oversikt over lokomotivstallen i Norge og det er gjort kjent for oss at statsråden har fått flere brev angående dette fra aktører som tilbyr sine godslokomotiv for å avhjelpe situasjonen. Vi ber derfor statsråden om å bidra til å løse denne prekære situasjonen. Noe annet vil ikke være ikke forenelig med å sikre innbyggernes behov, god beredskap, næringslivets vekstgrunnlag og sikkerheten i nord, sier Haukland.

Hun understreker at tiden det tar å modifisere et lokomotiv beregnet på gods til å betjene persontrafikk ikke kan være lang. KrFs gruppeleder er glad for at Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, SV, Rødt og Venstre nå har signert uttalelsen som vil bli sendt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård med mål om at situasjonen blir løst snarest mulig til beste for Nordlands befolkning og næringsliv.