OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Rødt: Argumenterte for bru til Hamnøya i budsjettdebatten

Under budsjettdebatten i Nordland fylkesting, tok Per-Anton Nesjan til orde for folket som bor ytterst – og argumenterte sterkt for fylkesveg 7254, Bru til Hamnøya.

Portrett av mann i dressjakke og skjorte foran spilevegg. - Klikk for stort bildePer-Anton Nesjan, fylkestingsrepresentant for Rødt. Thor-Wiggo Skille

– Jeg vil snakke om noen av de som bor ytterst. Folket på Hamnøya i Vevelstad kommune har grunn til å føle seg ytterst. Vi må ta ansvar for de som bor ytterst, i all mulig forstand. De må også få utviklingsmuligheter, innledet fylkestingsrepresentant for Rødt, Per-Anton Nesjan.

Bru = gladsak

Nesjan vektlegger at forslaget om bru til Hamnøya i investeringsbudsjettet er ei gladsak. Og ønsker i tillegg å forsere bygging av bru til Hamnøya.

– Når fylkesrådet og fylkestinget har stemt for en økonomiplan som sier at brua skal bygges, da trengs det ikke å ta noen forbehold. Fylkeskommunen vil være tjent med at prosjektet blir gjennomført så snart som mulig for å få brua bygd før nytt ferjeanbud må være på plass, argumenterer den erfarne Rødtpolitikeren.

Ønsker å legge inn mer penger

Det nye ferjeanbudet skal etter planen settes i drift fra 1. januar 2028. Rødt fremmet derfor et verbalforslag der de ønsket å framskynde bruprosjektet til Hamnøya ved å legge inn 10 millioner kroner allerede i 2026 og 240 millioner kroner de neste årene.

– Dette foreslo vi fordi innsparingsmulighetene ligger i å ta ut anløp av Vågsodden i det nye ferjeanbudet, og på litt lenger sikt å kunne betjene sambandet med bare ei ferje i åtte måneder i året, argumenterer Nesjan.

Investering kan gi store besparelser

Han poengterer at å bruke bare ei ferje, betinger at det også gjøres investeringer på ferjeleiet på Mindland sånn at også dette samfunnet kan betjenes med ei større ferje.

– Dette må uansett gjøres om noen år. Innsparingsmulighetene som ligger i etablering av brua, med en levetid på 100 år, vil kunne gjøre prosjektet selvfinansiert, på tross av de andre investeringsbehovene, påpeker Nesjan. 

Store utviklingsmuligheter

Nesjan påpeker at i tillegg til at brua selvsagt kommer øyboerne til gode, så er den helt avgjørende for utviklingen av næringsaktiviteten som drives på Hamnøya.

– Det er et stort potensial for ny næringsvirksomhet og økt boligbygging, når brua blir realisert. Enda en grunn til at brua må bygges nå, underbygger Nesjan.

Bru for framtida

Og legger til at ei bru bygges ikke for fortida eller nåtida, den bygges for framtida.

– Med bru så vil de som velger å bosette seg på Hamnøya ha samme mulighet for å jobbe på fastlandet på Vevelstad og å pendle ut av kommunen på arbeid og til andre gjøremål, som de som bor på fastlandet på Vevelstad i dag. Men ikke minst vil det bli enda enklere å pendle inn til arbeid på Hamnøya, understreker Nesjan.

Har blitt trukket tidligere

Han minner om at folket på Vevelstad dessverre to ganger tidligere har opplevd at bruprosjektet til Hamnøya har blitt prioritert, for så å bli prioritert ned senere.

– For ikke å risikere at dette skal skje også denne gangen, så er det all mulig grunn for å forsere brubygginga – rett og slett så raskt som mulig.

Frykter forbehold i økonomiplanen

Og nettopp de to siste setningene om dette prosjektet i økonomiplanen, sitat «Bygging av bru er en betydelig investering og vil bli realisert bare dersom prosjektet er lønnsomt for fylkeskommunen.» og «Fylkesrådet vil i løpet av 2026 se om dette er mulig», gjør at Nesjan understreker hvor viktig det er å holde trykket på dette prosjektet.

– Er det hele Nordlandssamfunnet eller er det regnskapsmessig lønnsomhet på fylkeskommunens eget budsjett vi snakker om? Vi trenger ingen tvil i denne saken. Nå er det viktig å få brua bygd. Folket på Hamnøya fortjener det, i nåtid og i framtid, avslutter fylkestingsrepresentant Per-Anton Nesjan.