Paula Lorentzen er skuffa over fergesvar fra samferdselsråden.
Trond Erlend Willassen / Nordland fylkeskommune
Rødt sitt muntlige spørsmål under fylkestinget i Sandnessjøen var som følger:
Grønn omstilling av samferdsel med ferje.
På sambandet til Dønna ble det lyst ut et kort mellomanbud i 2022 med oppstart i 2023 fordi det skulle forberedes grønn omstilling også her. I dette anbudet ble det ønsket lavutslippsferjer.
Men, kommunens innspill og krav til kvalitet på ferje ble ikke tatt hensyn til. Det ble ikke lavutslippsferjer. Istedenfor ble pensjonerte, utslitte ferjer fra Vestlandet på sambandet som ikke klarer å ta unna trafikken i pendlertida.
Lokalavisene har hatt mange oppslag om at de ikke er tilpassa dagens standard, bildekket er for trangt til dagens biler. Det fører til at passasjerer blir sittende innestengt i bilene under overfarten. Reisende uten bil snubler seg fram på dekket for å finne salonger som er nedslitt og fra en anna tid. Under overfarten vinterstid fører sjøsprøyt til nedisa biler med salt-søl og passasjerene får større utfordringer på isglatt dekk med is og sørpe.
Dette i stor kontrast til lovnaden fra samferdselsråden i 2019 om timesrute og utvida åpningstid i sambandet Dønna – Sandnessjøen.
Nå i nytt anbud legger fylkesrådet igjen opp til en anbudsperiode til 2034. I anbudsdokumentet stilles det ikke nødvendige krav til fartøyene. Dønna risikerer nok en gang at gamle ferger uten filer tilpasset nyere biler, og dermed også at oppgitt kapasitet på antall biler ikke er reell.
Det er i denne anbudsutlysningen vedtatt å gå for en kortere anbudsperiode, hovedsakelig basert på at det ikke er nok nettkapasitet til å elektrifisere sambandet.
Hvilke undersøkelser har Fylkesrådet gjort for å avdekke dette?
• Når blir det grønn omstilling på dette sambandet?
• Hvilke undersøkelser har Fylkesrådet gjort for å avdekke kapasitet for å elektrifisere sambandet?
Oppfølgingsspørsmål:
I tillegg har fylkesrådet på kort tid fjernet alle anløp av hurtigbåt til Dønna. Ungdommen på Dønna mistet sin pendlerbåt til videregående skole og fikk over en time lengre pendlerdag.
• Dønnasamfunnet opplever nedbygging av både ferje og hurtigbåttilbudet. Er fylkesrådet enig i at Dønna, inklusive elever i videregående skole, må ofre mer enn andre for fylkets sparekniv på samferdsel?
Gruppeleder for Rødt på fylkestinget Paula Lorentzen ble bedrøvet over svaret.
– Der kom det fram at fylkeskommunen hverken har midler eller at det er nok strømkpasitet til å forbedre fergetilbudet mellom Dønna og Sandnessjøen. Jeg synes dette svaret harmonerer dårlig med det faktum at vi har mye penger på bok, og hvert år setter hele 10% av pengene fylkeskommunen mottar på fond. I det nye anbudet stilles det ikke høyere krav til hverken alder, skansekledning eller manøveregenskaper på fartøyet Det åpnes faktisk for enda eldre og mer forurensende materiell. Det korte anbudet fra 2023 ligger an til å forverres og forlenges til 2034, det er svært skuffende, sier Lorentzen