Fylkestingsrepresentantene Iren Beathe Teigen og Kim Haugan Schei fra Senterpartiet.
Trond-Erlend Willassen
Senterpartiet i fylkestinget legger fram et forslag til uttalelse der de ber regjeringen og Stortinget om å øke rammen for rassikring i statsbudsjettet, med særlig vekt på de utsatte fylkesveiene i Nordland.
5,2 milliarder i etterslep
Per i dag er det registrert 47 skredpunkter på fylkesveinettet i Nordland som er klassifisert med middels eller høy risiko. Kostnadene for å sikre og utbedre disse er anslått til hele 5,2 milliarder (2024) kroner.
– Det er helt nødvendig at staten øker sine bevilgninger til rassikring av fylkesveiene. Det er ikke tilstrekkelig at bare de mest akutte punktene får midler – det må en langsiktig og forutsigbar satsing til. Med dagens bevilgningsnivå vil det ta flere tiår å sikre alle farlige punkter, sier fylkestingsrepresentant Iren Beathe Teigen (Sp).
Med all den verdiskapningen som skjer langs med og transporteres på fylkesveiene i Nordland skulle det bare mangle om ikke regjeringen og Stortinget skulle komme på banen.
– Nå må vi snart få forståelse på hvor store verdier som transporteres langs de rasutsatte områdene våre som kommer storsamfunnet til gode. Det er på tide at også sikkerheten vår langs veien blir gitt tilbake avslutter Schei
Les hele forslaget til uttalelse fra Senterpartiet under:
Behov for styrket rassikringsinnsats på fylkesveiene
Nordland er et fylke med krevende topografi og store værutfordringer. Dette preger infrastrukturen vår – spesielt fylkesveiene. Per i dag er det registrert 47 skredpunkter på fylkesveinettet i Nordland som er klassifisert som middels eller høy risiko. Kostnadene for å sikre og utbedre disse er anslått til hele 5,2 milliarder (2024) kroner.
Bak disse tallene skjuler det seg en realitet som rammer både mennesker og næringsliv: usikkerhet for folk som daglig må passere rasutsatte veier, redusert fremkommelighet, og økte kostnader for transport og beredskap. For noen samfunn er dette helt kritisk – veien er eneste forbindelsen til omverden.
Den nasjonale rassikringsgruppen har over tid jobbet målrettet for å sette søkelys på utfordringene, og deres innsats har vært viktig. Men det er nå behov for sterkere politisk vilje og handling.
Nordland fylkesting mener det er helt nødvendig at staten øker sine bevilgninger til rassikring av fylkesveiene. Det er ikke tilstrekkelig at bare de mest akutte punktene får midler – det må en langsiktig og forutsigbar satsing til. Med dagens bevilgningsnivå vil det ta flere tiår å sikre alle farlige punkter.
Nordland fylkesting ber regjeringen og Stortinget om å øke rammen for rassikring i statsbudsjettet, med særlig vekt på fylkesveier i utsatte områder som Nordland. Trygg ferdsel på vei handler ikke bare om infrastruktur – det handler om liv og helse, verdiskaping og samfunnsberedskap.
Nordland skal være et trygt fylke å bo og reise i. Da må vi sikre veiene våre nå – ikke om 30 år.