OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

SV: –Jobber vi godt nok med tilrettelagt opplæring?

Fylkestingsrepresentant Åshild Pettersen (SV) krever økt innsats for elever med spesielle behov i videregående skole i Nordland.

Kvinne i sort penjakke og hvit bluse foran mursteinsmur. - Klikk for stort bildeFylkestingsrepresentant i SV, Åshild Charlotte Pettersen. Thor-Wiggo Skille

–Nordland har tatt mål av seg å være et inkluderende fylke, på mange plan, og særlig for ungdommene våre. Dette gjenspeiles i både planverk og annet arbeid som gjøres i fylkeskommunen. Det at man kan tilby et fullgodt og tilrettelagt skoletilbud, som sikrer at det finnes en plass for alle elever i de videregående skolene våre, også elever som har sammensatte behov for tilrettelegging, er en viktig forlengelse av dette inkluderingsarbeidet, sier Åshild Pettersen.

–Elever slutter

– Disse elevene er ikke samlet på en egen skole, men skal være en del av skolemiljøet på sin nærskole eller den skolen de velger å søke seg til. Det betyr at man på dette området har et veldig spredt fagmiljø, og på mange av skolene kanskje også et svært lite fagmiljø som har ansvar for å ivareta disse elevene.

–Det er for disse elvene svært fordelaktig med et lite og trygt miljø rundt seg, men det kan også by på utfordringer med å tilby et kvalitativt likt tilbud over hele fylket når fagmiljøene er så små og spredt som de er. Vi er kjent med at det har vært tilfeller der elever med komplekse behov for tilrettelegging har droppet ut av videregående opplæring i Nordland.

Krever systematisk tilnærming

–Sett i lys av målene våre for Nordland når det gjelder gjennomføringsgrad,  og det at vi vet at gjennomføringsgraden generelt for elever med funksjonsvariasjoner ligger enda lavere enn for elever uten denne typen utfordringer, så er det viktig å ha en systematisk tilnærming til hvordan man jobber med tilrettelegging i videregående opplæring, sier Pettersen.

På denne bakgrunnen stilte hun følgende spørsmål til fylkesråd for utdanning Joakim Sennesvik, gjennom en interpellasjon:  

-Hvordan jobber man med kvalitetssikring av tilrettelagt videregående opplæring - og har man fokus på å sikre et likt tilbud over hele Nordland?

-Har man i arbeidet med å øke gjennomføringsgraden i videregående opplæring i Nordland fokus på at man også skal sikre at flere elever med funksjonsvariasjoner kan fullføre videregående opplæring?

-Har man en systematisk tilnærming til overgangsarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring for denne elevgruppen, eller ligger det til hver enkelt skole åbeslutte hvordan man gjennomfører dette arbeidet?