Håkon Møller (MDG), Christian Torset (SV), Nathaniel H. Larsen (Ap) og Synne Høyforsslett Bjørbæk (Rødt) ønsker å få kontrollert om valget om å kutte Støtt er lovlig.
Thor-Wiggo Skille
Fylkestinget vedtok på fylkestinget i februar i år at Støtt igjen skal anløpes med ferge.
– Nå ser vi at fylkesråden sendte ut anbud for fergesambandet 26.09.2024 uten at Støtt ligger inne i rutetabellen. Dette går på tvers av fylkestingsvedtaket, sier arbeiderpartiets Nathaniel H. Larsen.
– Har overkjørt fylkestinget
Opposisjonspartiene reagerer kraftig, og mener at slik saken ligger nå, ser det ut som fylkesråden har overkjørt fylkestinget.
– Opposisjonspartiene minner fylkesrådet på at fylkestinget er suverent og er Nordland fylkeskommunens øverste organ, understreker SVs gruppeleder Christian Torset.
Kan ende i mistillit
– Fylkestinget er øverste organ i fylkeskommunen, og all makt ligger i fylkestingssalen. Dette handler at demokratiets prinsipper følges. Fylkesrådet kan selvsagt ikke overstyre fylkestinget, det blir som at regjeringen skulle gjøre det motsatte av det Stortinget har bestemt. I et slikt tilfelle mister regjeringen Stortingets tillit, og må gå av, påpeker gruppeleder i Rødt, Synne Høyforsslett Bjørbæk.
Sendes til kontrollutvalget
Med det som framstår som et åpenbart brudd på delegasjonsmyndighet, vil de fire partiene nå sende saken til kontrollutvalget.
– Vi ønsker at kontrollutvalget skal se nærmere på tidslinja, og de vedtak som er gjort, for å se om dette vedtaket i det hele tatt er gyldig. Det tror vi ikke det er. Politisk uenighet er helt greit, og hvis det er praktiske årsaker til at Støtt ikke kan anløpes kan det hende at det er riktig å sende ut et nytt anbud. Men det blir uansett opp til fylkestinget å måtte bestemme, avslutter MDGs gruppeleder Håkon Møller.
Tidslinje:
- 19.02.2024 vedtok fylkestinget i sak 025/2024: Nordland fylkesting støtter fylkesrådets vurdering i at Støtt igjen skal anløpes med ferge.
- 24.09.2024 gikk fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø ut med pressemelding at Støtt går ut av anbudet
- 26.09.2024 ble anbudet for Sund - Horsdal – Sørarnøy og Ørnes - Vassdalsvik - Meløysund – Bolga med kontrakt fra 01.02.2025. Anbudet var uten Støtt på ruteplanen
- 27.09.2024 behandlet fylkesrådet fylkestingssak «Delegert fullmakt - kontraktsinngåelse for ferge og hurtigbåt i 2024». Fylkesrådet innstilte i vedtakspunkt 3 «For fergesambandet Ørens – Vassdalsvik – Meløysund – Bolga bortfaller tidligere vedtak i FT-sak 025/2024 om anløp av Støtt. Dette på grunn av ny kunnskap knyttet til oppgraderingsbehov av fergekaien.»
- 22.10.2024 møttes komite for samferdsel der fylkesråd for transport Marianne Dobak Kvensjø informerte om at Støtt var tatt ut av anbudet før fylkestinget hadde samtykket til det. Den nye kunnskapen om oppgraderingsbehovet for fergekaien var ikke vedlagt i saken.