OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Intervju med Vågar Erdahl Nyaas i Vågan kommune

Vågar Erdahl Nyaas jobber som enhetsleder for eierskapsenheten i Vågan kommune. I dette intervjuet deler han erfaringene kommunen har gjort seg med å opprette et samarbeidsråd for besøksforvaltning og reiseliv. Kommunen har utarbeidet en tiltaksplan som er vedtatt av kommunestyret og som er en veiviser med tanke på god framdrift i arbeidet med besøksforvaltning. Vågar trekker fram viktigheten av å jobbe sammen på tvers av fag, sektorer og forvaltningsnivå. Dette arbeidet har også bidratt til en modning i tankegangen rundt besøksforvaltning og erfaringer som etterspørres av andre. 

Vågar Erdahl Nyaas i Vågan kommune

Hvordan var starten og hva var årsaken til at samarbeidsrådet for reiseliv og besøksforvaltning ble etablert i Vågan kommune?

Først må jeg si at jeg ikke var med helt fra starten, da var det Silje Grande Henriksen som ledet arbeidet fra administrasjonen sin side. Så tilbake til spørsmålet ditt - det var vel et politisk initiativ med nytt kommunestyre som ønsket å være en samarbeidspartner med det private næringslivet, destinasjonsselskapet, forskning, frivillige, fylkeskommunen og andre som på ulike måter jobber med reiseliv og med lokalsamfunnsutvikling.

Hvis du skulle oppsummere det litt, hva mener du resultatet er blitt?  

Resultatet har jo vist seg - man har klart å kjempe besøksforvaltning inn i noen rammer for arbeidet og hvor disse ulike aktørene har kunnet møtes og både diskutert og tatt tak i problemstillingene man har hatt.  Samarbeidsrådet for reiseliv og besøksforvaltning laget seg en tiltaksplan og den har vært viktig som støtte for å jobbe systematisk.  Man har evaluert etter hver sesong og dermed også hatt konkrete ting å gjøre og forbedre til neste sesong.

Samarbeidsrådet har også vært naturlig å bruke når det har kommet utspill eller initiativ fra nasjonalt hold. Her har vi trengt et forum for å diskutere i, eller for å ta tak i det som måtte være relevant å jobbe videre med. Eksempler på dette kan være tilbud om å søke om ulike støtteordninger som det å få status som nasjonale turiststi. Der har denne gruppen både vært en relevant referanse og en samarbeidspartner. Rådet har også kunnet komme med faglige innspill tilbake myndighetene som har bedt om tilbakemeldinger. Andre eksempler er dette med tilrettelegging, og søknader om servicebygg i forbindelse med stier som har høye besøkstall.  

Utsikt mot Svolvær og Skrova Chris-Craggs_www.nordnorge.com

Hva ser du som utfordringer for de som jobber med besøksforvaltning i kommunesektoren?

Henningsvær i Vågan kommune Terje-Rakke-Nordic-Life_www.nordnorge.com

Utfordringene går både på kapasitet og om vi klarer å gjennomføre tiltak tidsnok, og raskt nok? For det tar tid å forstå hva besøksforvaltning kan være for kommunesektoren. Deretter skal den den tenkningen rundt besøksforvaltning forankres i alle ledd, både oppover og nedover i organisasjonen. Og her er det masse som skal gjøres fra før, så mye forblir ugjort.

Jeg ser så klart ting det må jobbes med og som vi må ta tak i sammen. Vi er sårbare når bilder slippes i media. Men, fordi det er søppel på én plass, betyr det ikke at hele Lofoten er forsøpla. Men vi har jo tatt tak i forsøpling og sanitære forhold, og man ser at ting blir bedre og bedre. Og nå har vi fått ansatt en stødig person for utviklingen av Henningsvær. Der har vært diskutert mange tunge og sammensatte tema, og skissert løsninger som ikke er så lett å få til i praksis. Oppfølging av boplikt, styring av trafikk på smale veger og bruer, med lite plass for parkering - det er krevende prosesser. Nå er det som nevnt blitt tilsatt en person og dette med boplikt skal følges opp bedre. Så det skjer mye positivt på det området, men ting tar gjerne litt tid.  

Hva vil du anbefale andre kommuner å gjøre? Kan du nevne noen suksesskriterier? Hva er det de må passe på? Hva er det som virkelig er bra å få til?

Det må bli å få en slik samarbeidsgruppe eller samarbeidsråd på plass. Hos oss er destinasjonsselskapet med, og vi har aktører fra næringen inne, og fagfolk fra forskning og utvikling. Folk som har forståelse og evner å samarbeide. Det har vært det viktigste. Gruppa selv sier at vi har forandret oss bare på ett år. Den modningen som skjer når noen jobber på tvers av fag, sektorer og forvaltningsnivå og gjør noe sammen er jo egentlig ganske flott.

Ernst Furuhatt_www.nordnorge.com_vaagan

Er det noen dilemma her, eller annet som er viktig å være oppmerksom på, knyttet til det å starte opp en slik gruppe? 

Jada, det er klart at det kan jo for eksempel være interessekonflikter der man kan se verden litt ulikt siden man har forskjellig ståsted. En planlegger og en næringsaktør er ikke nødvendigvis helt samstemt om hvordan ting skal gjøres. Det kan både være en styrke og en utfordring. Det er behov for at man setter seg ned og har en “føre var-innstilling” og sammen søker å finne løsninger. Det gjør at man klarere ser hvilke valg man har. Så spørs det hvem som har mandat til å fatte beslutninger. Hva kan delegeres til arbeidsutvalget eller rådet eller samarbeidsgruppa, og hva som må bestemmes på et høyere nivå som for eksempel formannskapet, kommunestyret eller på fylkesnivå.  

Hvor går veien videre? Kan du si litt om hvordan du ønsker at dette arbeidet skal følges opp, selv når politikere får nye oppgaver og fagfolk bytter jobb? Hva skal til for å styrke det helhetlige forvaltningsarbeidet dere har starta å bygge opp?

Jeg opplever jo at signalene er ganske klare på at samarbeidsrådet skal fortsette. Men man må kanskje formalisere litt mer hvem som skal være med og hvilke roller man skal ha? Jeg tenker det er viktig å styrke gruppa og sikre at man bygger stein på stein, og bygger opp en forvaltning på det god fundament.  

Ser du noen ringvirkninger av arbeidet og føler du at ideene om hvordan man kan arbeide har spredd seg? 

Skulpturlandskap Nordland i Vågan Roger Johansen_www.nordnorge.com_Vaagan

Ja, absolutt. Tiltaksplanen for det kommunale og det regionale arbeidet viser jo at vi får gjort praktiske ting som er synlig både for innbyggerne og besøkende. Vi har jo fått forankret ting i samfunnsdelen til kommunen, og i kommunedelplanen for Kabelvåg. Erfaringene våre etterspørres, og flere kommuner og regioner har vært her på studietur. Tankene våre blir også tatt videre til andre, som for eksempel gjennom arbeidet med NOU-en. Vi hadde hele reisemålsutvalget på besøk her i Lofoten, og ser jo at vi har satt farge på den endelige rapporten. Nå i august er den årlige samlingen for nasjonale turiststier lagt til Svolvær. Her skal vi presentere arbeidet vi har gjort med besøksforvaltning i kommunen.  

Har du noen råd, eller innspill til hvordan fylkeskommunen bør følge opp arbeidet videre, nå som pilotprosjektet er over?

Ja, her skulle jeg jeg hatt tid til å komme med noen kloke innspill og ei lang liste for hvordan det skulle være! Men i forhold til det som vi har jobbet med til nå, som går mot besøksforvaltning og bistanden til kommunen, så mener jeg kompetansebygging og faglige nettverk er nødvendig. Det er viktig å ha et perspektiv som er litt større enn bare ens egen kommune og at kommunene sees på som større geografiske områder. I reiselivssammenheng er det helt grunnleggende at man ser en region under ett, og at man ser sammenhenger over kommunegrenser og kan jobbe sammen om å løse floker. 

Veien videre er jo ellers litt avhengig av hva som skjer politisk, for eksempel om vi får retningslinjer for besøksforvaltning eller om vi får lov å teste ut ordninger for besøksbidrag. Derom det skjer noe konkret på det området, og dersom Lofoten kan bli et pilotområde for dette, så tenker jeg jo at det samarbeidsrådet vi har vil bli enda viktigere. Og så er det jo klart at fylket er viktig når det transport, samferdsel, kollektivtilbud og trafikkstyring. Det regionale transportsystemet trenger forbedringer, og så må tilbud og tiltak koordineres og tilrettelegges på en enda bedre måte.  

 

Intervjuet av Hanne Lykkja, 28. august 2023