Ågskardet ferjekai (illustrasjonsbilde)
Nordland fylkeskommune
Innledning
For å vurdere egnethet og eventuelle tiltaksbehov ved innføring av nye ferger har Aas-Jakobsen AS på oppdrag for Nordland fylkeskommune gjennomført en tilstandskartlegging av alle 75 fergekaier på fylkesvegnettet i Nordland.
Kartleggingen fremkommer i fire delrapporter: Tilstandskartlegging ferjekaier Nordland – pakke 1 (Herøypakken) og pakke 2, del 1, 2 og 3.
Kartleggingen består av:
- vurdering av tilstand og anbefalte tiltak
- kostnadsoverslag
En oppsummering av tilstand, anbefalte tiltak og kostnadsoverslag ligger som vedlegg a, b og c.
Vurdering av tilstand og anbefalte tiltak
Størrelsen på ferger som skal benyttes er dimensjonerende for hvilke krav som gjelder for fergekaiene. De anbefalte tiltakene i rapporten må derfor sees i sammenheng med størrelsen på fergemateriellet som skal gå i sambandet. Kravene for fergekaier finner vi i Vegnormal N400 – Bruprosjektering, som er utdypende bestemmelser av Bruforskrift for fylkesveg. Forskriften skal bidra til sikkerhet og funksjonalitet for bru, fergekai og andre bærende konstruksjoner i fylkesvegnettet ved prosjektering, bygging, drift og forvaltning. Vegdirektoratet skal for eksempel kontrollere og godkjenne prosjekteringsmateriale og arbeidstegninger og er også fraviksmyndighet på dette området.
Rapportene gir en omfattende vurdering av tilstanden på fergekaiene og her er noen av hovedfunnene: For flere kaier anbefales det nybygg eller omfattende ombygging for å møte kravene til nye ferger. Oppgradering av fendring og erosjonssikring er nødvendig for mange kaier og de har ikke tilstrekkelig effektiv kailengde for dimensjonerende ferger. Det er også kaier hvor det pekes på behov for utvidelse og oppgradering av oppstillingsplasser.
Vedlikeholdsetterslepet er generelt stort på mange av fergekaiene og de lever ikke opp til dagens standard og til de fartøystørrelser som går i sambandene. Slitasjen på fergekaiene og vedlikeholdsetterslepet vil fortsette å øke på grunn av at fartøystørrelsene som går på en del samband i dag, er for store for dagens fergekaier.
Kostnadsoverslag
Kostnadsoverslaget i rapportene er basert på anbefalt oppgradering av alle fergekaiene mht konstruksjon, sjøarbeider og nærliggende landområder og legger til grunn en økning i størrelse på fartøy i en rekke samband. Kostnader knyttet til elektrifisering inngår ikke. Alle kostnader er inkludert mva. Den totale kostnaden er beregnet til 5 119 mill. kr. Kostnadsoverslagene er på et grovt nivå, og det er derfor knytte stor usikkerhet til tallene.
Tre av fire rapporter har lagt til grunn en kostnad på 8% til forberedende undersøkelser og prosjektering, men dette mangler i delrapport 2. Dersom vi legger til 8% på dette anslaget også, så vil kostnadene øke med 65 928 mill. kr og den totale kostnaden vil da bli på 5 184 mill. kr.
Oppgradering av oppstillingsplassene er ikke noe krav i forhold til N400 og er ikke hovedfokus i disse rapportene. Her har man i hovedsak sett på oppstillingsplassene med tanke på om disse er dimensjonert for fergekapasiteten og noen vurderinger av trafikksikkerheten. Behovet for oppgraderinger av oppstillingsplasser i forhold til eksempelvis trafikksikkerhet er antakelig betydelig større enn det som fremkommer i denne rapporten. Beregnede kostnader for oppstillingsplassene i rapportene er 273 mill. kr, inkludert mva, uspesifiserte kostnader, byggherrekostnad, prosjekteringskostnader og usikkerhet (28 %).
Kartleggingen avdekker store behov for oppgraderinger på fergekaier og på flere steder anbefales det å bygge helt nye fergekaier. I det videre arbeidet blir det viktig å vurdere og se på alternative løsninger som gir både god sikkerhet og fremkommelighet innenfor de økonomiske rammene som er tilgjengelig. Avdelingen vil jobbe videre med å lage et forslag til en prioriterings- og tiltaksplan basert på disse rapportene og behovene for fergekapasitet på de ulike sambandene.
Mer informasjon
Vi arbeider med en nettvennlig utgave av rapporten. Inntil den er publisert, ta kontakt med Hanne Alvsing for å få den tilsendt på e-post.
Pressemelding
Pressemelding 11. juni 2025: 5,2 milliarder kroner i etterslep på ferjekaier