OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fv. 17 Storvikskartunnelen

I en tunnel står en gravemaskin med lift. To personer i refleksklær monterer noe i tunneltaket.   - Klikk for stort bildeArbeid i tunneltaket. Knut Magne Karlsen

Storvikskartunnelen i Gildeskål skal oppgraderes etter dagens krav til sikkerhet.  Vi starter høsten 2025,  og det er BMO Tunnelsikring AS som har fått oppdraget.

Nye krav til sikkerhet

Den 3,1 km lange Storvikskartunnelen åpnet for trafikk for 30 år siden. Nå skal den få en nødvendig oppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften. Dette er et omfattende prosjekt, men likevel ingen ombygging av tunnelen. Det skal gjøres mye som ikke nødvendigvis blir synlig for trafikanten, men som er viktig for sikkerheten.  

Dette skal gjøres i Storvikskartunnelen

  • Etablering av 3 fullverdige, samt et litt mindre teknisk bygg. Ett på en side av tunnelen og to inne i tunnelen.
  • Sprengning av 2 fjellhaller for teknisk bygg inne i tunnelen.
  • Komplettering og brannsikring av ca 28000m² eksisterende vann- og frostsikring.
  • Etablering og brannsikring av ca 7500m² ny vann- og frostsikring
  • Etablering av ny VA infrastruktur.
  • Riving gammel teknisk infrastruktur.
  • Etablering av ny teknisk infrastruktur.
  • Gjennomgående kabelstige i heng, med komplett ny belysning.
  • Langsgående LED-stripe som rømmingslys montert på føringskant.
  • Nytt automasjons- og nødstrøms anlegg.
  • 16 nye ventilatorer.
  • Nødnett, mobildekning, DAB-radio.
  • Nye SOS skap med brannslokker, og telefon for varsling
  • Trafikkavvikling under kontraktsarbeidet. 

Lar vegbanen være

Konkurransen på oppgraderingen av Storvikskartunnelen var lyst ut tidligere, men ble trukket da tilbudene som kom inn var svært langt over midlene som var avsatt i budsjettet. Nå er prosjektet tatt noe ned. Eksempelvis vil dreneringssystemet ikke bli skiftet ut, men reparert på noen områder. Det skal altså ikke gjøres større arbeid i vegbanen. 

Anleggsperiode

Anleggsarbeidene starter høsten 2025, vi regner med i løpet av september.  Vi kommer med nærmere informasjon når entreprenøren har lagt fram en plan for rigging og anleggsstart.  

Det er satt av halvannet år til prosjektet.  

I planleggingen har det vært fortløpende dialog med Gildeskål kommune, Vegtrafikksentralen og Salten brann. 

Trafikkavvikling

Det er ingen omkjøringsmuligheter i området. Dermed blir det behov for å begrense trafikken igjennom tunnelen. Dette er både fordi utstyr krever en del plass, og av hensyn til de som har arbeidsplassen sin på stedet. De som skal forbi skal også kunne passere trygt.

Planen er:  

  • Fri ferdsel på dagtid
  • Kontinuerlig ledebilkjøring noen timer på kvelden
  • Stengt på natta, med gjennomslipp til to faste tidspunkt i løpet av tidsrommet.


Vi kommer tilbake med mer presis informasjon etter sommeren. Trafikkmeldinger vil finnes på 175.no og i appen Vegvesen trafikk, les mer om denne hos Statens vegvesen.

Kostnadsramme

Gjennom budsjett og økonomiplan er det satt av 420 millioner kroner til prosjektet. Dette inkluderer kostnadene til en større jobb som ble påbegynt for i 2022.

Entreprenør

Det er BMO Tunnelsikring AS som skal utføre arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontrakten med entreprenøren er på 237 323 060 kroner ekskl. mva. 

Tidligere vedlikehold

I perioden mai–desember 2022 ble det gjort et større vedlikeholdsarbeid i den 3,1 km Storvikskartunnelen.  Vann- og frostsikring ble revet og erstattet med ny, der det var nødvendig. Det ble også sikret fjell inne i tunnelen, for å hindre at stein faller ned. Mens arbeidene pågikk var det ledebilkjøring og stengt i perioder på nettene.   

Arbeidene i 2022 var et et forarbeid til senere oppgraderinger.  

“Jubilant”

Storvikskartunnelen ligger i Gildeskål kommune og er 3,1 km lang.  Tunnelen åpnet for trafikk 7. juli 1995.