OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fv. 17 Storvikskartunnelen

I en tunnel står en gravemaskin med lift. To personer i refleksklær monterer noe i tunneltaket.   - Klikk for stort bildeArbeid i tunneltaket. Knut Magne Karlsen

Storvikskartunnelen oppgraderes etter dagens krav til sikkerhet. Trafikantene må forholde seg til ledebilkjøring og nattestengning med faste tider for gjennomslipp. 

Trafikkavvikling

Det er ingen omkjøringsmuligheter i området. For å få arbeidene gjennomført blir det derfor behov for å begrense trafikken igjennom tunnelen. Det handler også om sikkerhet for de som passerer og de som har arbeidsplassen sin på stedet. 

Når kan jeg kjøre igjennom?

Det er fri ferdsel på dagtid og kontinuerlig ledebilkjøring på kveld. På nettene er tunnelen stengt, men trafikken får slippe igjennom med ledebil til faste tidspunkt. 

Se nærmere informasjon på 175.no 

Når tunnelen er stengt vil det være egne rutiner for passering av nødetater, helse, veterinærer, driftsentreprenør og forsvar i utrykning. 

Trafikkinformasjon i flere kanaler 

Anleggsperiode

Anleggsarbeidene startet i september 2025. Det er satt av halvannet år til prosjektet.  

Trafikkavviklingen startet 29. september 2025. 

Nye krav til sikkerhet

Den 3,1 km lange Storvikskartunnelen i Gildeskål kommune åpnet for trafikk for 30 år siden. Nå skal den få en nødvendig oppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften. 

Dette er et omfattende prosjekt, men likevel ingen ombygging av tunnelen. Det skal gjøres mye som ikke nødvendigvis blir synlig for trafikanten, men som er viktig for sikkerheten.  

I planleggingen har det vært fortløpende dialog med Gildeskål kommune, Vegtrafikksentralen og Salten brann. 

Dette skal gjøres i Storvikskartunnelen

Målet med prosjektet er at Storvikskartunnelen skal bli en moderne og sikrere tunnel for de som ferdes gjennom den.  

Alt av sikkerhetsutstyr, med nødtelefoner og brannslukkere, skal skiftes ut. Det blir nye ventilasjonsvifter, ny belysning, nye rømningslys og nytt automasjons- og nødstrømanlegg. Det blir nødfortau gjennom hele tunnelen. Inne i tunnelen skal det sprenges to store fjellhaller til tekniske bygg. Det kommer også et bygg utenfor på østsiden (bodøsiden). Utenfor byggene blir det havarinisjer.  

I tillegg til alt dette skal eksisterende 28 000 m² vann- og frostsikring brannsikres. Nye 7500 m² vann- og frostsikring skal dessuten henges opp og brannsikres.  

Overskudd av stein

I forbindelse med sprengning av fjellhallene vil det bli en del overskuddsmasser. Hvis kvaliteten på steinen er god nok, er planen at mesteparten skal sorteres og knuses for gjenbruk i prosjektet.  

De massene man ikke får brukt om igjen skal deponeres på et område Gildeskål kommune har på østsiden av tunnelen. I utgangspunktet skal disse massene brukes til å reetablere et tidligere massedeponi, men massene vil bli tilgjengelig for kommunen for bruk i ettertid.  

Kostnadsramme

Gjennom budsjett og økonomiplan er det satt av 420 millioner kroner til prosjektet. Dette inkluderer kostnadene til en større jobb som ble påbegynt for i 2022.

Entreprenør

Det er BMO Tunnelsikring AS som skal utføre arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontrakten med entreprenøren er på 237 323 060 kroner ekskl. mva. 

Tidligere vedlikehold

I 2022 ble eksisterende vann- og frostsikring revet og erstattet med ny, der det var nødvendig. Det ble også sikret fjell inne i tunnelen.  Arbeidene var et forarbeid til senere oppgraderinger.  

30 år gammel 

Storvikskartunnelen ligger i Gildeskål kommune og er 3,1 km lang.  Tunnelen åpnet for trafikk 7. juli 1995.