OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Fv. 17 Storvikskartunnelen

I en tunnel står en gravemaskin med lift. To personer i refleksklær monterer noe i tunneltaket.   - Klikk for stort bildeArbeid i tunneltaket. Knut Magne Karlsen

Storvikskartunnelen i Gildeskål skal oppgraderes etter dagens krav til sikkerhet.  Vi starter i løpet av september 2025.  Du vil finne stenge- og gjennomslippstider på 175.no når det er klart. 

Nye krav til sikkerhet

Den 3,1 km lange Storvikskartunnelen åpnet for trafikk for 30 år siden. Nå skal den få en nødvendig oppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften. 

Dette er et omfattende prosjekt, men likevel ingen ombygging av tunnelen. Det skal gjøres mye som ikke nødvendigvis blir synlig for trafikanten, men som er viktig for sikkerheten.  

Anleggsperiode

I første halvdel av september skal entreprenøren rigge seg til.  Det skal ikke påvirke trafikken. 

Anleggsarbeidene kan starte i andre halvdel av september 2025.  Vi oppdaterer om kolonne- og stengetider når det er klart. 

Det er satt av halvannet år til prosjektet.  

I planleggingen har det vært fortløpende dialog med Gildeskål kommune, Vegtrafikksentralen og Salten brann. 

Trafikkavvikling

Det er ingen omkjøringsmuligheter i området. For å få arbeidene gjennomført blir det derfor behov for å begrense trafikken igjennom tunnelen. Det handler også om sikkerhet for de som passerer og de som har arbeidsplassen sin på stedet. 

Planen er:  

Oppstartsdato blir i løpet av andre halvdel av september, dette kommer vi tilbake til. 

  • Klokka 06:00–18:00: fri ferdsel 
  • Klokka 18:00–23:00: kontinuerlig ledebilkjøring
  • Klokka 23:00–06:00: Tunnelen er stengt, men trafikken slipper igjennom til to faste tidspunkt i løpet av natta. NB! Tidspunkt for dette kommer!   
  • Det vil bli ledebilkjøring og nattestengt annen hver helg, men det er ikke satt om det er partall- eller oddetallsuker. Også dette kommer vi tilbake til.  
  • De helgene det ikke er arbeid, vil det være fri ferdsel døgnet rundt. 


Når tunnelen er stengt vil det være egne rutiner for passering av nødetater, helse, veterinærer, driftsentreprenør og forsvar i utrykning.

Trafikkinformasjon

Stenge- og gjennomslippstider vil finnes på 175.no (Statens vegvesen) så snart det er klart. 

Vi vil også anbefale appen Vegvesen trafikk. Der kan du sette opp varsler for områder du ønsker selv, les mer om appen hos Statens vegvesen.

Dette skal gjøres i Storvikskartunnelen

Målet med prosjektet er at Storvikskartunnelen skal bli en moderne og sikrere tunnel for de som ferdes gjennom den.  

Alt av sikkerhetsutstyr, med nødtelefoner og brannslukkere, skal skiftes ut. Det blir nye ventilasjonsvifter, ny belysning, nye rømningslys og nytt automasjons- og nødstrømanlegg. Det blir nødfortau gjennom hele tunnelen. Inne i tunnelen skal det sprenges to store fjellhaller til tekniske bygg. Det kommer også et bygg utenfor på østsiden (bodøsiden). Utenfor byggene blir det havarinisjer.  

I tillegg til alt dette skal eksisterende 28 000 m² vann- og frostsikring brannsikres. Nye 7500 m² vann- og frostsikring skal dessuten henges opp og brannsikres.  

Overskudd av stein

I forbindelse med sprengning av fjellhallene vil det bli en del overskuddsmasser. Hvis kvaliteten på steinen er god nok, er planen at mesteparten skal sorteres og knuses for gjenbruk i prosjektet.  

De massene man ikke får brukt om igjen skal deponeres på et område Gildeskål kommune har på østsiden av tunnelen. I utgangspunktet skal disse massene brukes til å reetablere et tidligere massedeponi, men massene vil bli tilgjengelig for kommunen for bruk i ettertid.  

Kostnadsramme

Gjennom budsjett og økonomiplan er det satt av 420 millioner kroner til prosjektet. Dette inkluderer kostnadene til en større jobb som ble påbegynt for i 2022.

Entreprenør

Det er BMO Tunnelsikring AS som skal utføre arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontrakten med entreprenøren er på 237 323 060 kroner ekskl. mva. 

Tidligere vedlikehold

I 2022 ble eksisterende vann- og frostsikring revet og erstattet med ny, der det var nødvendig. Det ble også sikret fjell inne i tunnelen.  Arbeidene var et et forarbeid til senere oppgraderinger.  

30 år gammel 

Storvikskartunnelen ligger i Gildeskål kommune og er 3,1 km lang.  Tunnelen åpnet for trafikk 7. juli 1995.