Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø er glad for at den 30 år gamle tunnelen nå skal oppgraderes.
Thor-Wiggo Skille, NFK
Storvikskartunnelen skal oppgraderes etter dagens krav til sikkerhet. Tunnelen skal brannsikres, vil få installert både mobil- og nødnett, og både ventilasjon og belysning skal oppgraderes.
– Vi bygger to nye fjellhaller for tekniske installasjoner inne i tunnelen og ett tekniske bygg også på utsiden, forklarer fylkesråd for samferdsel, som samtidig er spent på hvilke tilbud som kommer inn.
Lar vegbanen være
Konkurransen på oppgraderingen av Storvikskartunnelen var lyst ut tidligere, men ble trukket da tilbudene som kom inn var svært langt over midlene som var avsatt i budsjettet.
– Denne runden har vi tatt prosjektet noe ned. Eksempelvis vil dreneringssystemet ikke bli skiftet ut, men reparert på noen områder. Det skal altså ikke gjøres større arbeid i vegbanen, forklarer fylkesråd Kvensjø.
Lys og trygg
Hun påpeker at bilistene vil oppleve stor forandring etter oppgraderingen.
– Tunnelen vil etter prosjektet blir en lys og trygg tunnel. Og selv om nød-installasjonene forhåpentlig ikke vil bli brukt særlig ofte, er de svært viktig hvis uhellet skulle være ute, underbygger Kvensjø.
30-årsjubileum
I 2022 ble det gjort et større vedlikeholdsarbeid i den 3,1 kilometer lange Storvikskartunnelen. Vann- og frostsikring ble revet og erstattet med ny, der det var nødvendig. Det ble også sikret en del fjell inne i tunnelen, for å hindre at stein faller ned.
– Arbeidene i 2022 var et forarbeid til oppgraderingene vi nå går i gang med på den 30 år gamle tunnelen. Oppgraderingene i denne runden vil i tillegg til mye bedre belysning, også gi både DAB-radio- og mobildekning, foreller Kvensjø.
Trafikkavvikling
Det er ingen omkjøringsmuligheter i området. Dermed blir det behov for å begrense trafikken igjennom tunnelen, fordi anleggsutstyret krever en del plass, og av hensyn til de som har arbeidsplassen sin på stedet.
– De som skal forbi skal også kunne passere trygt. Vi legger opp til fri ferdsel på dagtid, og kontinuerlig ledebilkjøring noen timer på kvelden. I tillegg vil det være stengt på natta, med gjennomslipp til to faste tidspunkt i løpet av tidsrommet, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.
Sikkerhetsgodkjenning
Prosjektet har en total kostnadsramme på 420 millioner kroner, som inkluderer både de tidligere forberedende arbeidene, entreprisen som nå er lyst ut, samt prosjektering og prosjektoppfølging. Arbeidet skal være være ferdig i februar 2027.
– Vi jobber for at tunnelen skal bli sikkerhetsgodkjent og håper å komme i mål med godkjenningen etter jobben som vi nå skal gjennomføre, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø.
Dette skal gjøres i Storvikskartunnelen og inngår i den utlyste konkurransen:
- Etablering av 3 fullverdige, samt et litt mindre teknisk bygg. Ett på en side av tunnelen og to inne i tunnelen.
- Sprengning av 2 fjellhaller for teknisk bygg inne i tunnelen.
- Komplettering og brannsikring av ca 28000m² eksisterende vann- og frostsikring.
- Etablering og brannsikring av ca 7500m² ny vann- og frostsikring
- Etablering av ny VA infrastruktur.
- Riving gammel teknisk infrastruktur.
- Etablering av ny teknisk infrastruktur.
- Gjennomgående kabelstige i heng, med komplett ny belysning.
- Langsgående LED-stripe som rømmingslys montert på føringskant.
- Nytt automasjons- og nødstrøms anlegg.
- 16 nye ventilatorer.
- Nødnett, mobildekning, DAB-radio.
- Nye SOS skap med brannslokker, og telefon for varsling
- Trafikkavvikling under kontraktsarbeidet.