OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Stor tunneloppgradering på fylkesveg 17

Maskiner og utstyr er på plass ved Storvikskartunnelen på fylkesveg 17 i Gildeskål kommune. Fra mandag 29. september må trafikantene være forberedt på ledebilkjøring og nattestengning.  Trafikken får passere til to faste tidspunkt i løpet av natta. 
 

Vegarbeid i tunnel. Lastebil, kontainer og traktor står i venstre side av kjørebanen. - Klikk for stort bildeStorvikskartunnelen er 3,1 km lang. Foto fra tidligere vedlikehold. Per Kristian Olsen

– Nå skal vi skifte ut eldre utstyr, samtidig som ny og moderne sikkerhetsutrustning bygges inn. Dette er en viktig og omfattende oppgradering, og når den er ferdig om halvannet år er Storvikskartunnelen en tryggere og mer moderne tunnel, sier fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø (H).

Fylkesråd Kvensjø er glad for å ha funnet rom til oppgraderingen av Storvikskartunnelen. Det ligger nemlig 24 andre tunneler i kø for samme oppgradering.

– Oppgradering av alle tunnelene vil koste mer enn 7 milliarder kroner. Nå gleder vi oss uansett over at den 30 år gamle Storvikskartunnelen skal oppgraderes til ny og moderne standard, understreker fylkesråd Kvensjø. 

Trygt gjennom arbeidsområdet

Entreprenøren BMO Tunnelsikring AS har rigget seg til, og fra uke 40 blir trafikantene påvirket av det store prosjektet.  Arbeidene vil pågå mellom klokka 18 og 06, alle dager, også i helgene.

Kvinne portrett. Foto - Klikk for stort bildeFylkesråd Marianne Dobak Kvensjø (H)

– Her er det dessverre ingen omkjøringsmuligheter, og derfor kommer trafikantene tett på anleggsområdet.  For å få jobben gjort, trygt for arbeidere og de som skal forbi, er vi nødt til å begrense gjennomkjøringen i periodene det jobbes. Vi har derfor valgt å legge arbeidet til kvelds- og nattestid, når det er minst trafikk. Vi forstår likevel at dette kan være en ulempe for noen.

Når tunnelen er stengt er det egne rutiner for passering av nødetater, helse, veterinærer, driftsentreprenør og forsvar i utrykning. Anleggsområdet vil ha tydelig skilting, nedsatt hastighet, og trafikkdirigenter med ledebil som sørger for trygg passering.  

– Vi har med oss en erfaren entreprenør som vet godt hva som kreves i prosjekt som dette. Det skal være gode rutiner for trafikkavvikling og sikker drift. Vi er trygge på at anleggsperioden blir gjennomført på en måte som ivaretar både fremdrift og hensyn til omgivelsene, sier Kvensjø.

Arbeider halve døgnet

Fra mandag 29. september 2025 er planen slik, alle dager, også i helgene:

•    Klokka 06:00–18:00: Fri ferdsel
•    Klokka 18:00–23:00: Kontinuerlig ledebilkjøring
•    Klokka 23:00–06:00. Tunnelen er stengt. Trafikken slipper igjennom til to faste tidspunkt, ca. klokka 01 og 03.

Det vil bli informert nærmere ved muligheter for fri ferdsel enkelte helger. Følg med på oppdaterte trafikkmeldinger på 175.no og i appen Vegvesen trafikk. 

– Vi håper på forståelse for at trafikkavviklingen må til for å få en tryggere tunnel. Vi vil samtidig be trafikantene om å vise hensyn og følge anvisningene fra trafikkdirigentene. De gjør en viktig jobb med å lose folk igjennom området. Litt ekstra tålmodighet og oppmerksomhet fra de som passerer gjør en stor forskjell. Dette handler om sikkerhet – både for de som jobber i tunnelen og for deg som skal forbi, avslutter fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø (H).

Dette skal gjøres i tunnelen

Målet med prosjektet er at Storvikskartunnelen skal bli en moderne og sikrere tunnel for de som ferdes gjennom den.  

Alt av sikkerhetsutstyr, med nødtelefoner og brannslukkere, skal skiftes ut. Det blir nye ventilasjonsvifter, ny belysning, nye rømningslys og nytt automasjons- og nødstrømanlegg. Det blir nødfortau gjennom hele tunnelen. Inne i tunnelen skal det sprenges to store fjellhaller til tekniske bygg. Det kommer også et bygg utenfor på østsiden (bodøsiden). Utenfor byggene blir det havarinisjer.  

I tillegg til alt dette skal eksisterende 28 000 m² vann- og frostsikring brannsikres. Nye 7500 m² vann- og frostsikring skal dessuten henges opp og brannsikres.

Les mer på nettsiden til prosjektet 

Fv. 17 Storvikskartunnelen - Nordland fylkeskommune