Vi skal bygge:
- Sykkelvei med fortau på vestsiden (sjøsiden) av veien. Syklister kan sykle i begge retninger.
- Fortau på motsatt side.
- Bedre bussholdeplasser med kantstopp/busslommer og busskur.
- En vei med mer gatepreg
Nordstrandveien i retning Mælen
Illustrasjon: Multiconsult
Vi ønsker å øke andelen av sykkel- og kollektivreiser, ivareta Nordstrandveien som trafikksikker skoleveg og gjøre forholdene bedre og tryggere både for de som sykler og går.
Hovedentreprenør er PK Strøm AS. Nordland fylkeskommune er byggherre for dette bypakkeprosjektet.
Arbeidene i Nordstrandveien har startet fra Tjeldberget og går i retning Mælen.
Vann- og avløpsanlegget samtidig
Parallelt med utbyggingen skal Bodø kommune utbedre vann- og avløpsanlegget i Nordstrandveien og enkelte sideveier. Det er en stor fordel å gjøre dette samtidig, slik at vi unngår fremtidig graving og større arbeider på en nylig oppgradert vei.
Byggetid Tjeldberget–Mælen
Det ble gjort forberedende arbeider høsten 2024, og fra januar 2025 ble Nordstrandveien stengt for gjennomkjøring.
Etter planen vil byggetida for strekningen, inklusive arbeidene med vann- og avløp, være 2 ½- 3 år.
Hensyn til naboer og trafikanter
Bygging i tettbygde strøk med gjennomgangstrafikk er alltid krevende. De som bor, arbeider og ferdes i denne delen av Rønvik vil få anleggsaktiviteten tett på.
Nordstrandveien blir stengt for gjennomkjøring, men vi stenger ikke hele veien samtidig. Vi etterstreber at flest mulig skal ha en normal adkomst til boligen eller arbeidsplassen mens vi bygger.
Det skal være trygt å ta seg fram, og de som kjører, sykler, går og tar buss vil få midlertidige omlegginger underveis i prosjektet.
En tydelig miljøprofil
- Prosjektet har en tydelig miljøprofil for å imøtekomme både fylkeskommunale og nasjonale mål
- Prosjektet ombruker masser til et landbruksområde på nordsiden av Bodø
- Det er lagt fram strøm til lading av elektriske maskiner
- Entreprenøren benytter elektrisk minigraver, to store elektriske gravemaskiner og to elektriske lastebiler
- Det vurderes ytterligere en elektrisk hjullaster
- Det er likevel nødvendig med en stor gravemaskin på diesel til de tyngste arbeidene, samt hjulgraver for arbeid som krever mye bevegelse.
- Prosjektet gir en reduksjon på rundt 200 tonn CO2 sammenlignet med et anlegg med fossile maskiner.
Hele Nordstrandveien
Nordstrandveien knytter nordsia/Kjerringøy sammen med Bodø sentrum og det nasjonale vegnettet. Planen er at hele den 1300 meter lange Nordstrandveien mellom Rønvikveien og Mælen skal bygges om de neste årene. I første omgang handler det om strekningen fra Tjeldberget til Mælen.
Strekningen Tjeldberget–Rønvikveien, inkludert ny bru over jernbanen, skal bygges etter at Tjeldberget–Mælen er ferdig. Denne vil lyses ut senere som en egen entreprise i bypakken.
Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt av Bodø kommune i 2018. Se plandokumentene hos Bodø kommune
Bypakke Bodø
Prosjektet i Nordstrandveien er en del av Bypakke Bodø. Bypakken er et samarbeid mellom Bodø kommune, Statens vegvesen og Nordland fylkeskommune, og består av mange mindre og større prosjekt. Les mer på nettsiden til Bypakke Bodø.
Følg Bypakke Bodø på Facebook.
Nordstrandveien skal bygges om
Illustrasjon: Multiconsult