Jernbaneforum Nord hadde møte i Narvik 9. og 10. juni 2021, og hadde mange spennende jernbanefaglige temaer og problemstillinger på dagsorden. Blant innledere var samferdselsministeren og representanter fra både Jernbanedirektoratet, transportnæringen, havbruksnæringen og reiseliv.
Orienteringer
Hovedsatsinger på jernbane for godstransporter i Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP) er effektpakter som vil gi mer effektive transporter på Nordlandsbanen og Ofotbanen (Narvik-Oslo). Regjeringen legger opp til mer porteføljestyring hvor Jernbanedirektoratet og Bane NOR i større grad kan bestemme hvilke prosjekter og tiltak som skal prioriteres når, og innenfor de ulike effektpakkene. Her inngår utvikling av kryssingsspor, vedlikehold og oppgradering av jernbaneinfrastrukturen m.m. Jernbaneterminalene oppgraderes både i Narvik, Bodø, Fauske og på Mo.
Jernbaneforum Nord ønsker å bidra til større nasjonal oppmerksomhet for bedre rammebetingelser for gods/kombitransporter på jernbanene i nord. Jernbaneforumet vil nå starte et arbeid med å utarbeide et faktagrunnlag som beskriver transportbehov, utfordringer og muligheter på jernbanene i nord.
Det er en del kapasitetsutfordringer på Ofotbanen i dag, og prognoser viser fortsatt trafikkvekst på banen. I første omgang vil bygging av flere kryssingsspor løse noe av kapasitetsutfordringen og det må fortsatt arbeide for utbygging av dobbeltspor.
Nordlaks transporter store deler av sine sjømatprodukter på tog, og største andelen på Ofotbanen og noe på Nordlandsbanen. Selskapet ønsker å satse videre på frakt av varer på tog, og som er konkurransedyktig i forhold til transporter på veg.
Det er etablert direkte togforbindelse mellom Narvik og Malmö for frakt av sjømat. Togruten reduserer transporttiden betydelig sammenliknet med omlasting på Alnabru for videre distribusjon ut til Europa. Det ligger potensiale for å styrke dette tilbudet.
Reise- og opplevelsesnæringen er viktig for Nord-Norge, og er hardt rammet av coronaviruset. Næringen står overfor omstilling, hvor nye reisevaner, økt fokus på bærekraft og produktutvikling står sentralt. Utvikling av et godt og moderne togtilbud i kombinasjon med lokale reiselivsprodukter har stort potensiale i landsdelen.
Det planlegges oppstart av ny containerbåt rute mellom Bodø og Tromsø, med mellomsteder Lødingen og Harstad, i løpet av august. I første omgang startes med et eldre fartøy, og dersom marked responderer godt på tilbudet vil rederiet kontrahere nybygg. Det knytter stor spenning til konseptet og som trolig vil genere mer trafikk på jernbane.
Jernbaneforumets medlemmer fikk god og interessant omvisning på Narvikterminalen, Narvik havn, Narvik stasjon og togtur opp til riksgrensen.
Neste møte i jernbaneforum er 30. september og 1. oktober i Mo i Rana. Program og opplegg er under utarbeidelse.
Dokumenter fra møtet 9.-10.06.2021:
Referat møte nr. 2 - 9. og 10. juni (PDF, 200 kB)
Det ble holdt presentasjoner fra CargoNet, Eureka Shipping Ltd, Jernbanedirektoratet, Nordlaks, NordNorsk Reiseliv og samferdselsminister Knut Arild Hareide