NFTU på befaring i Narvik, september 2024
NFTUs oppgaver er definert i Regional transportplan – handlingsprogram 2022-2033 og årsplan med budsjett for 2025. Et sentralt mål for utvalget er at fylket skal drive målrettet, helhetlig og tverrfaglig trafikksikkerhetsarbeid. Viktig for dette er:
- systematisk tiltak
- opplæring og holdningsskapende trafikanttiltak
- fysiske trafikksikkerhetstiltak på veg
Utvalgets sammensetning
NFTU består av tre politiske medlemmer og tre varamedlemmer. Leder av utvalget er fylkesråd for samferdsel. Medlemmene velges av fylkesrådet, fra fylkestingets representanter.
Konsultative medlemmer:
- Nordland politidistrikt
- UP distrikt Nord
- Statens vegvesen
- Norges trafikkskoleforbund
- Trygg Trafikk
- Mind-senteret
- Nordland fylkeskommune (Transport og infrastruktur, folkehelse og kommunikasjon)
- Nordland eldreråd
- Rådet for personer med funksjonsnedsettelse i Nordland (RPF)
Konsultative medlemmer skal rapportere årlig om status for sitt arbeid rundt trafikksikkerhet. Til hvert møte vil alle få anledning til å gi en kort orientering om sin aktivitet. Årsmelding som rapporteres til fylkestinget vil være basert på denne informasjon.
Systematiske tiltak
Nordland er et langstrakt fylke. For NFTU er det viktig å ha et godt samarbeid med alle kommuner og andre relevante aktører som er opptatt av og jobber med trafikksikkerhet. Ekstra fokus vil være på den økte turismen i Nordland og bedrifter som har ansettelser fra land med en annen trafikkultur enn Norge.
Trafikksikker fylkeskommune
Nordland fylkeskommune ble godkjent som Trafikksikker fylkeskommune 28. januar 2022. Godkjenningen gjelder i tre år og re-godkjenningen skal være på plass første halvår 2025.
Trafikksikker kommune
Trygg Trafikk mottar tilskudd fra NFTU for å jobbe med kommunene i Nordland som ønsker å bli og beholde godkjenningen som Trafikksikker kommune. I Regional transportplan er det et mål at alle kommuner i Nordland skal være godkjent i løpet av planperioden.
Trygg Trafikk skal videre bidra med veiledning, materiell og bistand til kommuner som ønsker å utvikle sitt kommunale trafikksikkerhetsarbeid, og det skal gjøres i tråd med NFTU sine anbefalinger.
Trafikksikkerhetsprisen
deles ut annet hvert år jf. NFTU-sak 36/2019. Et viktig mål med trafikksikkerhetsprisen er å øke bevisstgjøringen rundt trafikksikkerhetsarbeidet som gjøres i fylket. Prisen er ment å gi ekstra oppmerksomhet til personer som gjør en innsats i trafikksikkerhetsarbeidet utover det en kan forvente. Det ble delt ut pris i 2024, og ny kunngjøring gjøres i 2026.
Fylkeskommunale trafikksikkerhetsmidler
I NFTU-sak 7/2024 Trafikksikkerhetstiltak for midler som er tilbakeført NFTUs regnskap gis leder av utvalget fullmakt til å omdisponere ubenyttede midler som er tilbakeført regnskapet i løpet av året. Ordningen evalueres når det settes nytt utvalg etter neste fylkestingsvalg.
Trygg Trafikk
NFTU bevilger årlig tilskudd til Trygg Trafikk for gjennomføring av fylkestiltak jf. avtale mellom Nordland fylkeskommune og Trygg trafikk. (FR-sak 288/2019)
Tiltak gjennomføres i hele fylket i samsvar med RTP handlingsprogram, Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg og Trygg Trafikk egen tiltaksplan.
Det årlige tilskuddet skal for 2025 dekker blant annet:
- Arbeid med Trafikksikker kommune
- Markering av refleksdag
Materiell til skoler, barnehage og helsestasjoner
- Veilede kommuner om Hjertesone
- Utvikle og gjøre sykkeldyktig.no kjent for skolene i Nordland
- Markering av verdens minnedag for trafikkofre
- Reisevirksomhet
- Kontor og administrasjonskostnader
- Det skal jobbes aktivt for å påvirke russ og avgangselever, herunder lærlinger, til å ta tryggere valg i trafikken.
Nordland fylkeskommune medlemskap på kr. 5000,- blir belastet NFTUs regnskap, og er ikke en del av tilskuddet.
Mind-senteret
MIND-senteret er et trafikksikkerhetssenter i Bodø kommune som har et mål om å videreutvikles for å gi tilbud til ungdom mellom 16-20 år i Nordland. Bodø kommune har på grunn av økonomiske utfordringer måtte gjøre tiltak for å redusere kostandene og Mind-senteret foreslås avviklet. Nordland fylkeskommune går inn med ekstra tilskudd på kr. 500 000,- for å sikre driften ut 2025.
Ulykkesforebygging
I 2025 vil NFTU sette søkelys på forebygging innen trafikksikkerhet. Målet er å få ned trafikkulykker med drepte og skadde. NFTU skal proaktiv melde dette i sosiale kanaler og sette trafikksikkerhet på dagsorden også i media. Kommunikasjonstjenesten i fylkeskommunen deltar som konsultativt medlem i utvalget og skal bidra i dette arbeidet.
Det er et mål og å arrangere en trafikksikkerhetsdag for alle kommuner i Nordland i løpet av 2025.
Verdens minnedag for trafikkofre
Sekretariatet til NFTU og Trygg Trafikk har påtatt seg en koordineringsrolle for gjennomføringen av denne viktige markeringen. Markeringen er tredje søndag i november, FNs verdens minnedag for trafikkofre. For arrangementet er det viktig at nødetatene deltar og tar en aktiv rolle i markeringen.
Refleksdag
Det er Trygg Trafikk som gjennomfører refleksdagen.
Nasjonalt trafikksikkerhetsforum¨
Nordland fylkeskommune deltar i nasjonalt trafikksikkerhetsforum, som er et fagforum med alle fylkeskommuner. Statens vegvesen og Trygg Trafikk har også en sentral rolle, men det er fylkeskommunene som setter agenda for samlingene.
Rundt årsskiftet 2024/2025 vil arbeidet med ny Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei igangsettes. I dette arbeidet samarbeider forumet om de fylkeskommunale forpliktelsene.
Trafikksikkehetsforum Nord
Nordland, Trøndelag, Troms og Finnmark fylkeskommune har jevnlige samarbeidsmøter. Det er lagt opp til uformell møter hvor faglige relevante spørsmål diskuteres. Målet med forumet er erfaringsdeling og læring av hverandre innen trafikksikkerhetsarbeidet.
MC-forum
Statens vegvesen har etablert et Nasjonalt Forum for MC-sikkerhet, med deltagere fra aktuelle etater og organisasjoner. Formålet med forumet er å arbeide for økt MC-sikkerhet, med et mål om at det blir færre MC-ulykker med drepte og hardt skadde. Nordland fylkeskommune er representert med to deltagere her.
I tillegg til å delta på nasjonalt MC-forum har Nordland opprettet et eget MC- forum. Det tas opp temaer som omhandler trafikksikkerhet for MC-førere. Forumet ledes av fylkeskommunen. I løpet av 2025 er det et mål at forumet orientere om sin aktivitet til NFTU.
Hjertesone
Hjertesonearbeidet er et viktig tiltak i RTP og Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei. Hjertesonearbeidet er også et viktig folkehelsetiltak hvor man ønsker at barna skal sykle eller gå til skolen. Da er det særlig viktig at trafikksikkerheten tas med allerede i planleggingsfasen.
For å kartlegge og konsekvensutrede Hjertesone kan kommuner søke midler gjennom tilskudd til fysiske trafikksikkerhetstiltak. Søknaden må oppfylle kriterier for hjertesonearbeidet.
Kommunene må være godkjent som Trafikksikker kommune.
Opplæring og holdningsskapende trafikksikkerhetstiltak
Forebyggende og holdningsskapende tiltak
NFTU gir tilskudd til forebyggende trafikksikkerhetstiltak som er med å fremme gode holdninger og adferd i trafikken.
Andre tiltak som er forankret i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, prioriteres også ved tildeling.
Småskolesekker
Barn og unge er viktig i trafikksikkerhetsarbeidet. NFTU har i flere år delt ut skolesekker når barna begynner i første klasse. Etter anbudet i 2023 ble det valgt samme leverandør som tidligere. Men sekken blir større og med ny illustrasjon på sekkens lokk. Det skal byttes farge hvert år i tre år. For skolelever som starter høsten 2025 blir skolesekkene grønne/gule.
Mikromobilitet og elektriske sparkesykler
El-sparkesykkel er et fenomen som har vokst raskt. Reglene er allerede strammet inn og NFTU bør med sin rolle formidle kunnskap om gjeldende regler og være bidragsyter for å bygge en god trafikksikkerhetskultur.
Pedagogiske tiltak
Valgfag trafikk
Lærere som ønsker å ta videreutdanning for å undervise i valgfag trafikk kan søke tilskudd til NFTU. Det kan gis tilskudd til studie- og semesteravgift, i tillegg til bo- og reiseutgifter inntil kr. 10 000,-.
Barnehage og grunnskole
Trygg Trafikk ivaretar skoler og barnehager slik at det gjennomføres trafikkundervisning til denne gruppen i henhold til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei og RTPs handlingsprogram.
Mind-senteret vil se på muligheten for å utvikle et opplegg for ungdomsskolen.
Risikoutsatte grupper
Spesielt utsatte trafikantgrupper - høyrisikotrafikanter, eldre, trafikanter med annen trafikkforståelse- og kultur i tillegg til uoppmerksomme trafikanter er viktig å følge opp. Målet er å oppnå økt forståelse av trygg adferd i trafikken.
Det vil fortsatt jobbes med tiltak for hvordan læringer kan få trafikksikkerhetsopplæring ved opplæringsbedriftene.
Trygg Trafikk samarbeid med kriminalomsorgen. De samarbeider også med voksenopplæringen for å gi kunnskap om sikring av barn i bil.
Unge yrkestrafikanter
Norges Trafikkskoleforbund har utviklet et kurs for «yrkestrafikanten». Kurset går over 3 klokketimer og kan gjennomføres digitalt eller fysisk. Det er et teorikurs, men det tilbys mulighet til tilleggsmoduler i f.eks. praktisk øving. Målgruppen er unge som bruker bil i arbeid, men likevel ikke definerer seg som yrkessjåfører. Målet for kurset er at yrkestrafikantene skal:
- Bruke egen erfaring og kompetanse til å drøfte og bli bevisst sin rolle i trafikken
- Kjøre på en trafikksikker og best mulig måte, samtidig som kjøringen ivaretar helse, miljø og sikkerhet
- Bli bevisst på egen kjøremåte og videreutvikle denne, samt bli klar over de faktorer som påvirker den best mulige kjøremåten
- Redusere ulykker / nestenulykker
- Redusere skader
Dette vil være et av flere tiltak med søkelys på lærlinger og bedrifter som ansetter lærlinger. I løpet av 2025 vil kurset være klart for å prøves ut, og det vil diskuteres hvordan NFTU kan være involvert i dette.
Kompetanseheving for NFTU
I 2024 var NFTU på studietur og besøkte Innlandet fylkeskommune. Det settes derfor ikke av midler for kompetanseheving i 2025.
Fysiske vegtiltak
Trafikksikkerhet for myke trafikanter
Hvert år kunngjøres fylkeskommunale midler til fysiske trafikksikkerhetstiltak. NFTU tildeler tilskudd i hovedsak til barns skolevei og områder der barn ferdes.
Ved tildeling skal det tas hensyn til et sluttresultat som gjør veien tryggere for syklende og gående. Barn og ungdom skal ha en trygg skoleveg både i nærområdet og rundt skolen.
Trygge gang- og sykkelveier
Å gå og sykle er viktig for trygge og gode lokalsamfunn. Det krever derfor tilrettelegging hele året for de som sykler. Å ha vinterryddet gang- og sykkelveger er viktig også for universell utforming. I RTP står det følgende: I dag er det et krav om at vintervedlikeholdet av gang- og sykkelveger, holdeplasser mm skal gi fremkommelighet for alle brukere, men det er potensiale for større bevissthet rundt problematikken.
Rekkverk
NFTU skal ha problematikken på agendaen for å få bedre innsikt i hvordan man kan redusere skadeomfanget i forbindelse med utforkjøringer og møteulykker.
Medvirkningsrådene
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025 setter søkelyset på faglig samarbeid. Medvirkningsrådene skal bidra med sin faglige kompetanse til trafikksikkerhetsarbeidet i Nordland. Blant annet gjelder dette temaer som omhandler:
- Universell utforming (kap. 13.5)
- Eldre (kap. 12.)
- Ungdommer (faktaboks 7.1)
NFTU skal samarbeide tverrfaglig for å sikre et helhetlig trafikksikkerhetsarbeid.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025 pkt. 145: Fylkeskommunene vil oppfordre de lovpålagte medvirkningsorganene (dvs. eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse og ungdomsråd/medvirkningsorgan for ungdom) til å bidra inn i fylkeskommunenes trafikksikkerhetsarbeid og arbeide aktivt med trafikksikkerhet inn mot sine grupper.
Nordland eldreråd og Rådet for personer med funksjonsnedsettelse i Nordland deltar som konsultativt medlemmer. Representanten skal bidra til at saker utvalget gir innspill til ivaretar kunnskap om de ulike trafikantutfordringer. Nordland ungdomsråd har valgt å ikke delta aktivt, men gi innspill og ev. delta når det er relevante saker som behandles.
Rapportering
NFTU utarbeider årsmelding som presenteres fylkestinget i løpet av våren. Utgangspunktet for presentasjon er årsplan og budsjett, i tillegg aktiviteter og oppgaver som er utført. Årsmeldingen vil redegjøre for regnskapet ut fra oppsatt budsjett og forklare eventuelle avvik.
Møtedatoer for 2025
- 13. mars - TEAMS
- 12. juni - Vestrålen
- 25. sep - TEAMS
- 8. desember - Bodø
Budsjett 2025