Klima- og miljødepartementet
Har hovedansvar for å ivareta helheten i regjeringens klima- og miljøpolitikk. Departementet jobber med temaene naturmangfold, kulturminner og kulturmiljø, friluftsliv, forurensning, klima og polarområdene.
Kulturmiljøpolitikken er en del av klima- og miljøpolitikken. Den 17.april 2020 ble «Nye mål i kulturmiljøpolitikken» Meld. St. 16 (2019-2020) lagt fram for regjeringen og godkjent i statsråd.
Klima- og miljødepartementet er klageinstans for vedtak fattet av. Er det tvil om hvem som har myndighet i en sak og det ikke oppnås enighet om dette, avgjør Klima- og miljødepartementet spørsmålet.
Ansvarsområder og oppgaver i Klima- og miljødepartementet kan du lese mer om ved å trykke her
Meld. St. 16 (2019–2020) finner du ved å trykke her
Riksantikvaren
Direktorat underlagt Klima- og miljødepartementet. Rådgiver for departementet i saker som gjelder kulturminner og kulturmiljø. Riksantikvaren er overordnet kulturminnemyndighet, og har ansvar for å iverksette den nasjonale kulturminnepolitikken.
- Riksantikvaren har et faglig ansvar ovenfor kommunene, fylkeskommunene, Sametinget, Sysselmannen på Svalbard og forvaltningsmuseene.
- Riksantikvaren er vedtaksmyndighet for fredninger, og klageinstans for vedtak som er gjort av regional kulturminneforvaltning på kulturminnefeltet.
- Riksantikvaren har ansvar for et utvalg av kulturminner. Disse kulturminnene står på en egen liste.
- Riksantikvaren har inntil videre forvaltningsansvaret for automatisk fredete og vedtaksfredete kirker. I tillegg har Riksantikvaren en rådgivende rolle i forvaltningen av verneverdige og listeførte kirker.
- Riksantikvaren har innsigelsesmyndighet i plansaker. Riksantikvaren er klageinstans for vedtak fattet av fylkeskommunen eller Sametinget.
Les med om Riksantikvaren ved å trykke her
Fylkeskommunene
Fylkeskommunene er «førstelinjen» i kulturminneforvaltninga, og skal motta melding om funn av kulturminner, inkludert kulturminner under vann.
Fylkeskommunen har forskriftsfestet forvaltningsansvar for:
- De fleste automatisk fredete kulturminnene fra før år 1537, inkludert middelalderske kirkesteder.
- Fartøyer med status som vernet fartøy
- De fleste forskriftsfredete eiendommene i statlig eie
- Tekniske og industrielle kulturminner som inngår i bevaringsprogram under Riksantikvaren
Fylkeskommunene har myndighet til å gi dispensasjon fra kulturminneloven. Dette gjelder også for skipsfunn som er mer enn 100 år gamle. Myndigheten gjelder ikke kirker.
Fylkeskommunene har ansvar for å ivareta kulturminner i arealplanleggingen. Vi behandler saker etter plan- og bygningsloven og etter kulturminneloven. Nordland fylkeskommune har også egne arealpolitiske retningslinjer for kartlegging av, og sikring av, kulturminner og – miljø av stor lokal, regional eller nasjonal verdi i kommunal planlegging, og som grunnlag for plan- og enkeltsaksbehandling.
Les "Fylkesplan for Nordland 2013 - 2025" ved å trykke her (PDF, 10 MB)
Sametinget
Sametinget forvalter de samiske kulturminnene i Norge, og har forskriftsfestet myndighet for disse. Samiske kulturminner eldre enn 1917 er automatisk fredet. I Nordland har Sametinget kontorsteder i Hamarøy kommune og i Hattfjelldal.
Nordland fylkeskommune har en samarbeidsavtale med Sametinget. Målet er å ha et varig fast samarbeid mellom partene i saker som angår samene og samiske områder i Nordland fylke. Kulturminner i Nordland reiser tidvis på felles kulturminnefaglige befaringer sammen med Sametinget.
Les mer om Sametingets kulturminnevern ved å trykke her
Les mer om samiske kulturminner ved å trykke her
Forvaltningsmuseene
Hovedoppgaver består av forskning, kommunisere forskning, utvikle og bevare vitenskapelige samlinger, formidling, forvaltning og undervisning.
- Universitetsmuseene har myndighet både til å registrere automatisk fredete kulturminner, og til å granske automatisk fredete kulturminner på land.
- Universitetsmuseene er faglig høringsinstans når spørsmål om dispensasjon fra kulturminneloven skal behandles ved fylkeskommunene, når det gjelder automatisk fredete kulturminner på land.
I Nordland er forvaltningsansvaret delt geografisk mellom Norges arktiske universitetsmuseum for kommunene nord for Saltfjellet, og NTNU Vitenskapsmuseet for kommunene sør for Saltfjellet.
Besøk Norges arktiske universitetsmuseum | UiT sine nettsider ved å trykke her
Besøk nettsidene til NTNU Vitenskapsmuseet - NTNU ved å trykke her
Sjøfartsmuseene
Sjøfartsmuseene har tilsvarende myndighet som forvaltningsmuseene, men for automatisk fredete kulturminner under vann og for skipsfunn under vann.
Sjøfartsmuseene er faglig høringsinstans når spørsmål om dispensasjon fra kulturminneloven skal behandles ved fylkeskommunene, når det gjelder kulturminner under vann.
I Nordland er forvaltningsansvaret delt geografisk mellom Norges arktiske universitetsmuseum for kommunene nord for Saltfjellet, og NTNU Vitenskapsmuseet for kommunene sør for Saltfjellet.
Les mer om kulturminner under vann på nettsidene til NTNU ved å trykke her
Les mer om maritime kulturminner på nettsiden til UIT ved å trykke her
Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU)
NIKU er et uavhengig forskning- og kompetansemiljø for norske og internasjonale kulturminner, som jobber med arkeologiske undersøkelser i de norske middelalderbyene, middelalderske kirker, kirkegårder, kloster- og borganlegg.
I norsk kulturminneforvaltning har NIKU et særlig fagansvar innenfor middelalderske kirkesteder, og skal gi faglig tilrådning der fylkeskommunene behandler søknader om dispensasjon fra kulturminneloven innenfor middelalderske kirkesteder.
Besøk nettsidene til Norsk institutt for kulturminneforskning ved å trykke her