Intensjonen med MIO er å etablere et tettere samarbeid rundt eleven for å bidra til å forebygge frafall. Ungdomsskoleelever som deltar i MIO kan få målrettet og individualisert veiledning hvis deres skole vurderer at vedkommende kan ha utfordringer med gjennomføring av ordinær videregående opplæring.
MIO er et samarbeidsprosjekt mellom Regional kompetansetjeneste for arbeid og psykisk helse ved Nordlandssykehuset HF og Innlandet, Nordland og Rogaland fylkeskommuner.
Bakgrunn
Ungdom uten gjennomført videregående opplæring er en utsatt gruppe når det gjelder ulike levevilkår. Manglende gjennomføring er blant annet en betydelig risikofaktor for marginalisering, psykiske og fysiske lidelser, utenforskap og avhengighet av trygdeytelser. Elever med høyt fravær og lave grunnskolepoeng fra grunnskolen er i risiko for manglende gjennomføring av videregående opplæring. Disse ungdommene har ofte til felles at de har manglende elevkompetanse, de er ikke nødvendigvis «klare» for videregående opplæring, og flere savner også arenaer hvor de kan oppleve mestring. Dette kan resultere i start på utdanningsløp som ikke nødvendigvis er formålstjenlig for den enkelte elev.
Fylkeskommunen ønsker å ta i bruk alle muligheter for å sikre at unge kan fullføre videregående opplæring. Visjonen er å legge til rette for at alle som påbegynner videregående opplæring skal gjennomføre, og derigjennom forebygge ungt utenforskap. Dette innebærer også å ta et særlig ansvar for overgangsarbeidet mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Systematiske rutiner og tiltak for individuell oppfølging og veiledning av identifiserte ungdommer bør starte tidlig i ungdomsskolen, og arbeidet må ha et mulighetsfokus basert på elevens kvaliteter, forutsetninger og evner. Valget av fremtidig utdanning skal ikke være et ansvar for eleven alene, og intervensjonen må baseres på et samarbeid mellom elev, foresatte, grunn- og videregåendeskole/oppfølgingstjenesten der fokus er å legge til rette for et planlagt utdanningsløp i videregående opplæring.
Eksisterende muligheter utover det ordinære utdanningstilbudet i videregående skole er for lite kjent, og det kan derfor oppleves som utrygt for eleven og dens foresatte å ta et steg mot andre tilbud. Erfaringsmessig viser det seg dette ofte kan fremstå som en modningsprosess som krever refleksjon og ettertanke både for elev og foresatte, noe som bekrefter behovet for å komme tidlig i gang med veiledningen.