Leder i Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg og fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.
Thor-Wiggo Skille
– Disse pengene er ofte helt avgjørende for å realisere fysiske trafikksikkerhetstiltak ute i kommunene, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø (H), som også er leder i Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg.
Droppsone på Hunstad
I Bodø bevilges det 1,3 millioner kroner til droppsone ved Hunstad ungdomsskole.
– Dette har vært ønsket i mange år. Nå er også skolesituasjonen i Bodø mer avklart, og vi mener det er på høy tid å få å plass en god droppsone. Barn som går eller sykler til skolen blir adskilt fra droppsonen og parkeringsplass en, og det blir etablert en helthetlig akse for myke trafikanter. I tillegg vil tiltaket gi tryggere forhold for skolebarn som kjøres til skolen, påpeker Kvensjø.
Spildra skole i Meløy
Det skal etableres bussholdeplass som håndterer både nord- og sørgående busser på fylkesveg 17.
– Vi gir tre millioner kroner til dette viktige og etterlengta prosjektet. I tillegg til bussholdeplass, skal det lages et sammenhengende fortau fra bussholdeplassen til skolen. I denne sammenhengen vil det også bli sett på belysningen i dette området, forklarer Kvensjø.
Hjertesone på Sandhornøy
Det bevilges 448 000 kroner til å etablere hjertesone ved Sandhornøy skole i Gildeskål.
– Det skal etableres en bilfri sone rundt Sandhornøy skole, for å skille mellom harde og myke trafikanter. Det vil si at all parkering flyttes til et område nord for skolen, slik at området rundt skolens hovedinngang og uteoppholdsområde forbeholdes myke trafikanter. Det blir etablert belysning fra bussholdeplassen og parkering, og fram til skolen, forklarer Kvensjø.
Saltdal kommune
Saltdal kommune får 480 000 kroner for å komme i gang med arbeidet for å etablere fortau mot Rognan barne- og ungdomsskole.
– De går nå i gang med reguleringsplanen som skal sikre bedre tilgjengelighet, sikkerhet og bevegelighet til skolene ved å etablere fortau. Strekningen Høgbakken – Tyriveien – Skolevegen er den mest brukte innfallsåren til barne- og ungdomsskolen, underbygger Marianne Dobak Kvensjø.