Mindland ferjekai
Geir Johnsen
Ved fylkesveg 7258 Mindland ferjekai blir det anleggsaktivitet fra midten av oktober til ut i desember 2024.
– Dette er arbeider som stort sett foregår på sjøen. En gravemaskin på lekter vil løfte massene fra mudringsområdet over på en annen lekter. Den frakter massene til dumpeområdet lenger ut i Trosundet, om lag 100 meter unna, sier byggeleder Lars Lemika i Nordland fylkeskommune.
Det vil også bli perioder med sprengninger i båsen. Dette varsles med sirene.
Arbeidstiden er mandag– torsdag klokka 07:00-19:00.
Det er Johs. J. Sylteren AS som utfører arbeidene på vegne av Nordland fylkeskommune. Kontraktssummen er på nær 8,7 millioner kroner eks. MVA.
Ferjetrafikken
For de som reiser med ferje blir det en endring. Behovsanløp må nå meldes 10 minutter innen rutestart, mens det tidligere er praktisert innen rutestart.
– Oppdatert informasjon vil finnes på reisnordland.no, sier byggeleder Lars Lemika i Nordland fylkeskommune.
Fylkesråd Marianne Dobak KvensjøLangsiktig mudringsplan
Nordland fylkeskommune har en langsiktig plan for mudring av flere kaier framover.
Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø, forteller at inspeksjoner har vist et stort behov for å fjerne masser fra havbunnen ved mange ferjekaier.
– Over tid samler det seg masser som skaper utfordringer når ferjene skal legge til kai. Nye og større ferjer gir også behov for at vi gjør områdene dypere ved enkelte ferjeleier. Dette er et kontinuerlig arbeid vi må gjøre for å sikre gode seilingsforhold på alle rutene våre. Vi er godt i gang på Tjøtta, og nå starter vi straks på Mindland, avslutter fylkesråd Kvensjø.
Etter planen skal det mudres ved fv. 17 Horn ferjeleie neste år.
Mudring betyr å fjerne eller flytte masser fra bunnen av sjø og vassdrag.